The Americans – Stand True

The Americans - Stand True album cover

Voor de meeste originele bandnaam hoef je niet bij The Americans te wezen. Maar natuurlijk mag je niet uitgaan van alleen een bandnaam en de muziek een kans geven. Het debuut I’ll Be Yours uit 2017 was al erg indrukwekkend en het was wachten op een vervolg. Op dat vervolg werd lang getreuzeld, vijf jaar maar liefst. Deze LA band weet met Stand True wel opnieuw een grootse indruk te maken.

Een tweede plaat is voor artiesten altijd een moeilijke opgave. Hebben ze voor hun debuut hun hele leven de tijd om te produceren, bij de tweede plaat zit er altijd druk achter. The Americans hebben deze druk ongetwijfeld ervaren, vandaar dat het waarschijnlijk jaren duurde voordat Stand True tot stand kwam. Even gas terugnemen, relativeren en weer met scherp schieten.

Gas terugnemen doen ze op Stand True overigens niet. Ben je bekend met I’ll Be Yours dan is Stand True een logisch en waardig vervolg. Je hoort hier weer scheurende gitaren waar er van alles gebeurt. De aandacht verliezen komt niet in het woordenboek voor bij The Americans. Het is één heftige achtbaanrit die je niet wilt missen.

The Americans hebben tussen hun debuut uit 2017 en nu aardig wat naam weten te maken. Zo stonden ze samen op het podium met Nick Cave, Lucinda Williams en Ashley Monroe. En ze zaten meerdere keren in het voorprogramma van country rocker Ryan Bingham. In de studio werkten deze band met Jack White in T Bone Burnett. Mooie namen en het zegt wat over de kwaliteit van The Americans.

Stand True is dus Americana rock van de bovenste plank, laat dat duidelijk zijn. De band heeft even de tijd gehad om alles op orde te zetten en weet de hoge verwachtingen zonder meer waar te maken. De plaat rockt en rammelt aan alle kanten en het is zoals gezegd een heftige, maar zeer prettige, achtbaanrit. Als je je hiermee gaat vervelen dan ben je niet iemand voor Americana muziek.

Het is nu aan The Americans om de nummers live naar buiten te brengen. Wat de band dit jaar gaat doen is nog niet bekend, maar de muziek vraagt duidelijk om live ten gehore te brengen. Hopelijk maken deze LA gasten de overstap naar Europa om hun krachtige muziek hier te laten horen. Op de plaat klinkt het allemaal erg overtuigend en energiek, live zou dit nog beter tot z’n recht moeten komen. Ik ben er klaar voor.

Uitgebracht door Loose Music