Caroline Spence – True North

Caroline Spence - True North album cover

Nashville is een stad met energie, Nashville is een stad met karakter, Nashville is de wereldhoofdstad van muziek. Voornamelijk is er binnen country veel te vinden in Music City, maar ook artiesten van andere genres proberen het in Nashville te maken. Dit is de stad waar het allemaal gebeurt. En dat geldt ook voor Caroline Spence die pas geleden haar nieuwe plaat True North uitbracht.

Je kunt stellen dat Caroline Spence nog niet heel lang zich binnen Nashville contreien begeeft. Met Spades & Roses uit 2017 maakte ze grootse indruk en bracht dit album uit bij Rounder Records. En dat is nu net een platenmaatschappij van grote Americana artiesten. Namen als Billy Strings, Allison Krauss, Sierra Hull en Ruston Kelly brachten daar in het verleden hun albums uit. Rounder Records kan inmiddels gezien worden als een platenmaatschappij dat kwaliteit muziek snel herkent.

Caroline Spence is daar dus ook onderdeel van. Met debuut Spades & Roses was haar potentie al te horen en met opvolger Mint Condition uit 2019 maakte ze nog maar eens duidelijk dat ze een artiest is om rekening mee te houden Prachtige teksten met een rijke en volle productie maken van Spence één van de grootste Americana artiesten van dit moment.

Nieuwe plaat True North verschilt wat dat betreft niet veel met Spence haar eerdere platen. Is dat een gemist kans, is dat jammer? Nee, integendeel, het voelt allemaal heel vertrouwd aan. Deze plaat is fijne Americana muziek van een geweldige liedjesschijfster. Je merkt aan alles dat Caroline Spence veel schrijft en dat is terug te horen in haar teksten. Zeer vakkundig en professioneel gedaan.

Maar ook de muziek mag niet onderschat worden. Het tipt diverse genres aan wat het allemaal divers en variërend houdt. Zo hoor je duidelijk country invloeden terug, maar de muziek op True North neigt ook naar folk en soms wat pop. Duidelijk om hier het labeltje Americana op te plakken. Een blend dus van diverse genres en een genot voor het oor.

Veel artiesten die het in Nashville proberen te maken hebben daar moeite mee. Dat is begrijpelijk, omdat het tegenwoordig erg moeilijk is om op te vallen. Je moet wat kunnen en nieuwe luisteraars moet na één keer luisteren gelijk gegrepen worden. Caroline Spence heeft een groot talent dat ze met haar muziek opvalt. Dat hoorde je al bij haar eerste twee platen en met True North maakt ze het wederom waar. Dit is Americana muziek wat je niet zo snel hoort en uniek is. Spence heeft zoals gezegd in haar lyrics haar “true north” gevonden, iets om voor te vechten. Met het soort Americana op deze plaat begrijp ik volkomen waarom.

Uitgebracht door Rounder Records