Tommy Prine – This Far South

Tommy Prine - This Far South album cover

Tommy Prine is, jawel, de zoon van countrylegende John Prine. John Prine overleed in 2020 en heeft als artiest veel betekend voor het country genre. Nu is het de taak van zijn zoon om de naam Prine met trots door te zetten. Het was lang wachten op een studioplaat, maar het is er eindelijk in de vorm van This Far South.

Het verleden van Tommy Prine is er een van veel feesten, drugs en drankgebruik. Hij kwam tot inzien dat dit niet het juiste pad was en besloot om zijn leven te veranderen. Natuurlijk groeide hij op met muziek en leerde alles van zijn vader wat hij moest weten. Nu is het tijd om een mooie carrière in de muziek te gaan maken zoals zijn vader John dat deed.

De producers van This Far South zijn Ruston Kelly en Gena Johnson. Johnson is een zeer gewaardeerde engineer en producer in Nashville. Ruston Kelly is uiteraard de redelijk bekende artiest en was getrouwd met Kacey Musgraves. Waarom Kelly als producer optreedt is een beetje merkwaardig. Hij heeft immers maar een aantal albums uitgebracht, waarvan zijn laatste best wisselvallig was.

Dat betekent overigens niet dat er geen goed werk wordt afgeleverd op This Far South. Want dat is wel het geval. Je hoort duidelijk dat Ruston Kelly zijn stempel op dit album drukt. Het geluid op dit album neigt heel veel naar het geluid van Kelly z’n platen. En net zoals bij Kelly wordt het stemgeluid van Tommy Prine af en toe vervormd. Prine heeft wat dat betreft een goede keuze gemaakt met Kelly en Johnson.

Inmiddels heeft Tommy Prine dus een heel ander leven dan een aantal jaren geleden. Hij mijmert erover op This Far South en doet dat best goed. De teksten refereren veel naar zijn verleden en hoe hij gegroeid is als mens. Daarnaast schuwt hij het niet om te zingen over de spirituele aspecten van het leven. Ook hier hoor je Ruston Kelly in terug.

Tommy Prine leidt zijn leven nu als volwaardige muzikant, zoals zijn vader deed. Dat betekent geen lange nachten meer en doorhalen tot de ochtend. Ook drank en drugs zegt hij vaarwel. De komende maanden staan er ontzettend veel shows op het programma. Alles om This Far South aan het publiek te laten horen en te laten weten dat hij een nieuw mens is. En ja, deze plaat mag gehoord worden.

This Far South kan je als begin zien van de muzikale carrière van Tommy Prine. Hopelijk weet hij de komende jaren zijn kracht te behouden en veel nieuwe muziek te produceren. Met dit album toont hij in ieder geval aan dat hij het in z’n vingers heeft. Zijn vader zou trots op hem zijn geweest. Een geweldige plaat van een artiest in de bloei van zijn leven. Laat maar horen wat er meer in het vat zit.

Favoriete albums