VanWyck – Dust Chaser

VanWyck - Dust Chaser album cover

Natuurlijk kent iedere liefhebber van folk muziek uit Nederland inmiddels de Amsterdamse muzikant VanWyck. Ze debuteerde in 2018 met het fraaie en indrukwekkende An Average Woman en heeft sindsdien geen minder album uitgebracht. Dit jaar is VanWyck helemaal terug met Dust Chaser en haar albums lijken maar beter en beter te worden.

Ik heb alleen An Average Woman van een recensie voorzien, maar weet wel degelijk hoe goed de andere albums van VanWyck zijn. Molten Rock, God is in the Detour en The Epic Tale of the Stranded Man, allemaal prachtig. Een beetje onterecht dat ik er hier de afgelopen jaren niet extra aandacht aan heb besteedt, want VanWyck behoort naar mijn mening tot een van de beste folk artiesten van Nederland.

Dat wordt dus helemaal goed gemaakt met het recent verschenen Dust Chaser. Het kan ook niet anders, want inmiddels krijgt het album wederom veel lovende recensies in Nederland en kan ik er gewoonweg niet omheen. En gelukkig stelt VanWyck niet teleur en bevestigt ze haar status als ervaren folk artiest waar de focus ligt op het produceren van hoogwaardige kwaliteit folk liedjes.

Indrukwekkend is wat je Dust Chaser zonder meer kunt noemen. En eigenlijk doet VanWyck dat met minimale instrumenten. Je hoort op zowel de ballads als de uptempo liedjes alleen het gebruik van een akoestische gitaar, drums en piano. In principe verder niets en het zorgt voor een intense en melancholische luisterervaring, zoals we van VanWyck inmiddels gewend zijn.

Dust Chaser is donkere folk muziek en dat is naar mijn mening niet alleen de verdienste van het minimale gebruik van instrumenten. Ook de vocals van VanWyck versterkt dat donkere en melancholische geluid. Je moet dit album dan ook niet vrolijk midden in de zomer opzetten. Dit soort muziek is uitstekend geschikt voor de grauwe herfst- of winterdagen.

Alle liedjes op Dust Chaser zijn origineel te noemen en VanWyck weet net zoals haar eerdere albums weer grote indruk te maken en laat horen dat ze makkelijk mee kan met de concurrentie, ook in het buitenland. Ik vind Vanwyck met haar muziek dan ook een veel groter podium verdienen dan ze nu heeft. Dat bewees ze al met haar eerdere albums en doet dat zonder al te veel moeite weer met Dust Chaser.