Logo Orange Flag Music 2023

Mira Goto, “Het is belangrijk om als artiest actief te zijn op social media en trends te volgen”

Mira Goto

Country muziek heb je in alle soorten en maten. Ook Mira Goto maakt country muziek, maar doet het net even wat anders dan veel andere country artiesten. Ze noemt haar stijl country “diet country”. Vorig jaar bracht ze haar EP Before uit en werd in Amerika overladen met positieve recensies. Dit jaar is Europa aan de beurt, want Before werd hier recent opnieuw uitgebracht. Luister naar Mira Goto en je kunt een unieke stijl van country pop verwachten waar veel andere country artiesten jaloers op mogen zijn.

Ik sprak Mira over haar muziekstijl, hoe ze creatief blijft tijdens het schrijven van liedjes en hoe belangrijk social media voor haar is.

Hoi Mira, je geeft je muziek de naam “diet country” mee. Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Country staat bekend om zijn verschillende karakteristieken. Denk aan het zuidelijke accent, zingen over het opgroeien in een klein dorp of ranch en het hebben van een pick-up truck. Maar ik heb geen accent en zing niet over het ranchleven. Zo ben ik niet opgegroeid en ik zing over andere ervaringen in het leven. De term “diet country” is meer als een soort grapje. Mijn muziek is nog steeds country, maar bevat minder elementen waar country zo bekend omstaat.

Van wat voor instrumenten maak je voornamelijk gebruik in je liedjes?
Ik schrijf mijn liedjes voornamelijk met de ouderwetse akoestische gitaar. Tijdens de productie in de studio is het variërend. We maken dan gebruik van pedal steels, mandolines en banjo’s, iets wat vaak geassocieerd wordt met country muziek.

Je meest recente EP Before is geproduceerd door Derek Garten, Hoe belangrijk was hij als producer tijdens dit project?
Hij was heel belangrijk en krijgt veel erkenning voor wat hij op dit moment allemaal doet. Ik ben zo trots op hem. Hij werkt namelijk mee met alle versies van Taylor Swift’s re-recordings. Derek Garten is super getalenteerd en ik prijs mij gelukkig om hem een vriend te noemen. Ik heb zoveel geluk gehad dat hij wilde meewerken aan de EP en hij is een belangrijke factor geweest in hoe de liedjes zijn vormgegeven.

Wat voor liedje van Before is het meest speciaal voor jou?
Waarschijnlijk is dat Bright Eyes, want dat liedje gaat over mijn zoontje. Het was moeilijk om een moeder te worden en ik wilde er een liedje over schrijven. Vandaar dat ik met dat liedje iets speciaals heb.

Hoe zit het met de creativiteit als songwriter? Komen de liedjes vanzelf of is het hard werken?
Het is van beide een beetje wat. Soms heb ik een idee en denk er veel over na. Uiteindelijk moet ik dan de puzzelstukjes op de juiste plaats krijgen. Dat kan soms een tijdje duren. Bijvoorbeeld met het nummer Bright Eyes wist ik al voordat mij zoontje geboren zou worden dat ik een liedje over hem wilde schrijven. Maar hoe kan ik erover schrijven terwijl hij nog niet geboren is? Dat liedje duurde een tijdje. Maar gelukkig heb ik de mogelijkheid om met fantastische songwriters te werken en kunnen we onze krachten bundelen. Door deze samenwerkingen kan ik nog betere en sneller liedjes schrijven dan als ik alleen ga zitten.

Heb je tijdens het schrijven van liedjes weleens last writer’s block?
Ja, dat heb ik eerlijk gezegd heel vaak. Hoe ik daar mee omga? Soms leg ik de pen neer en ga wat anders doen. Soms heeft het een andere benadering nodig. Dan breng ik bijvoorbeeld het liedje naar een andere songwriter. En soms laat ik een liedje een lange tijd op de plank liggen en doe er een tijd helemaal niets mee. Na een aantal jaar pak ik het dan weer op en kijk wat er dan van terechtkomt.

Op wat voor manier ben je opgegroeid met muziek?
Ik heb nog steeds mijn viool in huis van toen ik nog een kind was. Mijn ouders vertelden een verhaal over toen ik op de crèche zat. Een van de kinderen nam een viool mee voor show and tell. Ik kwam vervolgens thuis en kon niet ophouden met het vragen of ik er ook één kon krijgen. En vervolgens kochten ze een viool voor mij en ging ik lessen volgen. Viool spelen heb ik zo’n tien jaar gedaan en tijdens mijn tienerjaren ben ik overgegaan naar de akoestische gitaar. Want dat was “stoerder”. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan, maar het had ook wel leuk geweest om beide te bespelen. Zo had ik ook een geweldige violist kunnen zijn. Desalniettemin heb ik altijd ondersteunende ouders gehad en altijd de mogelijkheid gehad om instrumenten te bespelen. Er waren instrumenten in huis en dat heeft mij echt aangemoedigd om artiest te worden.

Was het altijd je droom om een artiest te worden?
Het was altijd mijn idee om liedjes te schrijven. Ik was veertien, volgde gitaarlessen en leerde alle akkoorden. Ik vroeg aan mijn leraar welke akkoorden samen een liedje vormen. Ik lette niet goed op, want was constant teksten aan het schrijven. Tijdens mijn universiteit periode studeerde ik om een verpleegkundige te worden omdat ik niet wist dat je ook een studie kon volgen om songwriter te worden. Ik was altijd bezig met schrijven en het is voor mij altijd muziek geweest.

Mira Goto

Door welke artiesten ben je het meest beïnvloed?
Ik luister de laatste tijd veel naar Taylor Swift. Ook noem ik namen zoals Sasha Sloan, Kacey Musgraves, Lori McKenna en Chris Stapleton. Toen ik van viool naar akoestische gitaar ging luisterde ik veel naar singer-songwriter artiesten zoals Jason Mraz, Jack Johnson, Colbie Caillat en John Mayer. Dat zijn bepalende artiesten voor mij geweest en hebben mijn gevormd tot de artiest zoals ik nu ben.

Wat vind je van de manier hoe muziek in deze nieuwe tijd wordt geluisterd?
De muziekindustrie is de afgelopen jaren erg veranderd. We kochten voorheen cd’s en ik noem ze nu “glorified business cards”. Bijna niemand koopt meer fysieke cd’s en consumeert veelal via stream diensten. Het is belangrijk voor ons als schrijvers en artiesten om ons aan te passen aan de industrie. Het is wel moeilijk om voor artiesten zoals ik aan te passen. Met een social media platform als TikTok kan een artiest met een tien seconden clip viraal en vervolgens op tour gaan. Heel mooi om te zien natuurlijk. Ik kan in principe gaan slapen en de volgende morgen bekend zijn. Het gebeurt tegenwoordig. Ik blijf gewoon doorgaan met wat ik doe en ben heel trots op mijn muziek. Ik denk dat mijn stijl van muziek de jongere generatie niet heel erg aanspreekt, maar daar heb ik geen problemen mee.

Geloof je nog steeds in het album format?
Ja, zeker. Het zijn vaak financiële redenen waarom artiesten kiezen om geen volledig album uit te brengen. Een artiest zoals Taylor Swift brengt een dubbel album uit omdat mensen het toch wel kopen. Ze is een van de grootste artiesten ter wereld en kan dat. Het is dan heel logisch om een heel album te produceren. Maar iemand zoals ik brengt één nummer uit en een tweede. Of ik doe een kleine EP als een compleet project doordat alle liedjes goed bij elkaar passen. Maar liedjes produceren is ook heel duur. Wat dat betreft heeft het geen zin om een heel album uit te brengen. Pas als veel mensen weten wie ik ben en ik grote shows geef heeft het nut. Dan pas heb ik meer te bieden aan mensen.

Hoe belangrijk is social media voor jou als artiest?
100% belangrijk. Niemand weet wie ik ben als ik mij niet kenbaar maak op social media. Ik was er in het verleden “goed” in. Ik was heel betrokken en plaatste veel berichtjes. Toen de pandemie kwam, moeder werd en mijn leven drukker werd ben ik minder social media gaan doen. Maar vandaag de dag ben ik nog steeds actief en let goed op wat er allemaal gebeurt qua trends. Het is heel belangrijk om je muziek beschikbaar te hebben waar mensen het kunnen vinden. Een van mijn liedjes, Remember This Moment, gaat op dit moment mini viral op TikTok. Ik weet niet waarom dat nummer ineens zo veel beluisterd wordt. Ik heb er namelijk niets aan gedaan. Als mijn muziek niet op social media zou zijn geweest had dit nooit gebeurd. Ik kan nu waarschijnlijk een aantal shows op de Filipijnen boeken!

Hoe lastig, of hoe makkelijk, is het om tegenwoordig een artiest te zijn?
Het is de lastigste baan in de wereld en de beste baan in de wereld. Ik maak er vaak grapjes over. Ik zeg dat ik de beste baan in de wereld heb en het is zonde om er niet van te genieten. Maar het betaalt niet heel goed. Wanneer je kiest voor een carrière in de muziek, en ook andere banen waar je creatief moet zijn, doe het met alle liefde. Het is echt een uphill battle. Als je er geen liefde voor hebt, je krijgt er niet genoeg voor betaald en het is allemaal heel moeilijk, dan heeft het geen zin.

Wat kunnen we van je in de toekomst verwachten?
Ik ben op dit moment aan het leren aan de Berklee School of Music. Ik leer hoe liedjes te produceren. De reden waarom ik studeer is omdat ik veel liedjes schrijf op mijn gitaar en mijn liedjes wil laten evolueren naar een ander geluid. Door mijn studie hoop ik dat ik meer controle krijg over mijn liedjes. Daarnaast zijn er nieuwe liedjes onderweg. Sommige liedjes zijn heel speciaal om uit te brengen, maar houd ik nog even vast tot het juiste moment. Maar ik ben altijd bezig met het schrijven van nieuwe liedjes en het groter en beter te maken. Ik zal nooit stoppen met het produceren en uitbrengen van nieuwe muziek.

Interviews
Reporter EuroAmericanaChart
Advertentie
MuziekMuziek
Showtime
Favorieten van het moment