Steele Creek – Towards the Light

Steele Creek - Towards the Light album cover

Begin 2022 werd ik enorm verrast door het album A Long Way from Home van Steel Creeke. Ja, januari is altijd een maand waarin weinig albums uitkomen, maar aan dit project van singer-songwriter Phil Cramer heb ik veel plezier beleefd. Dit jaar word ik weer door Steel Creeke verrast, want recent verscheen vanuit het niets het nieuwe album Towards the Light.

A Long Way from Home, wat een prachtig album. Als je interesse hebt in goede Americana muziek dan raad ik je dat album ten zeerste aan. Maar ook Towards the Light mag er wezen. Steel Creek bewandelt met dit nieuwe album hetzelfde pad als het debuut en naar mijn mening een hele goede keuze. Dit is alles wat het Americana genre zo goed maakt.

Ik gaf het al even aan bij de recensie van A Long Way from Home, maar de fiddle speelt bij Steele Creek een grote rol. En gelukkig wordt dat behouden op Towards the Light. Dit traditionele instrument doet het bij mij altijd goed en wat mij betreft kunnen er geen genoeg te horen zijn. Zodra ik fiddles of violen hoor dan scoort de muziek gelijk een aantal punten hoger.

Towards the Light heeft daarnaast veel meer te bieden dan alleen de fiddle. De muziek is geproduceerd in de studio met een voltallige band. Alhoewel Steele Creek min of of meer het solo project is van Phil Cramer weet hij voor zijn muziek wel de juiste sessie muzikanten om zich heen te verzamelen. Je kunt dan ook andere instrumenten verwachten zoals akoestische gitaren, pedal steels, drums en piano’s.

Ik word blij van een album zoals Towards the Light. Het hele plaatje klopt en je merkt dat Steele Creek ervaren is in muziek maken. Phil Cramer heeft de kwaliteit om eenvoudige en hele effectieve Americana songs te produceren. Wat dat betreft is dit album dan ook heel toegankelijk en voor iedere liefhebber van het genre op te zetten. Niet om heel moeilijk over te doen.

Steele Creek krijgt vooralsnog weinig aandacht en zoekt naar publiek. Het helpt ook niet echt mee dat er weinig optredens worden gegeven en we het alleen moeten doen met de albums. Al met al is Towards the Light een geweldige luisterervaring. Het vinkt elk hokje af waar kwalitatieve Americana aan zou moeten voldoen. Het album verscheen voor mij ietwat als een verrassing, maar ik ben er uitermate tevreden mee. Hopelijk musiceert Phil Cramer door en blijft hij nieuwe songs schrijven, want dit verdient veel luisteraars. Prachtig.