Abigail Lapell – Anniversary

Abigail Lapell - Anniversary album cover

Waarom ik Stolen Time van Abigail Lapell een paar jaar geleden niet recenseerde ontgaat mij een beetje. Het album stond in de rotatielijst, maar maakte toentertijd blijkbaar te weinig indruk. Nu ik het album de afgelopen weken een aantal keer heb teruggeluisterd vind ik het prachtig. Ook het net verschenen Anniversary is van ongekend niveau en vind ik een van de betere singer-songwriter platen van het jaar.

Abigail Lapell komt uit Toronto, Canada en timmert al een tijdje aan haar muzikale carrière. Als je naar de stream aantallen kijkt op Spotify dan is dat behoorlijk aan de hoge kant. Toch blijft ze haar shows geven in Canada en doet ze geen andere landen aan. Misschien als Anniversary aanslaat bij een breder publiek zou ze kunnen kiezen om op te treden buiten haar thuisland.

Het zou zomaar kunnen dat Abigail Lapell met Anniversary nog bekender gaat worden. Het album bevat namelijk alle ingrediënten om groter te worden. Het album is zoals een kwalitatieve singer-songwriter plaat hoort te klinken en weet net even dat extra’s te brengen waardoor het bijzonder en onderscheidend klinkt.

Abigail Lapell verliet voor dit album de traditionele setting van een muziekstudio en verruilde het voor een tweehonderd jaar oude kerk. Samen met producer Tony Dekker van Great Lake Swimmers en een aantal van de beste sessiemuzikanten hebben ze met Anniversary een fantastische plaat geproduceerd. Je hoort goed dat de productie iets speciaals heeft en dat de oude kerk invloed heeft gehad op het geluid.

In Canada geniet Abigail Lapell succes en dat vertaalt zich naar awards en stream aantallen. Zo won ze in het verleden een aantal Canadese Folk Music Awards en had een nummer één hit op de Canadese folk radio. Een album zoals Anniversary doet alleen maar bijdragen aan deze pieken, want er staan echt een aantal klasse songs op. Als liefhebber van singer-songwriter muziek is dit een must listen.

Hopelijk weet Anniversary een nog groter publiek te bereiken zodat Abigail Lapell buiten de grenzen van Canada kan treden en haar muziek wereldwijd ten gehore brengen. Dit album is een en al pracht om naar te luisteren en onderstreept het talent van Abigail Lapell. Je zult de vergelijking maken met Natalie Merchant, maar uiteindelijk weet ze toch ook een geheel eigen geluid te creëren. Naar mijn mening een van de betere jonge singer-songwriters van het moment met ontzettend veel potentie. Wat een geweldige plaat.