Adeem the Artist – Anniversary

Adeem the Artist - Anniversary album cover

Adeem the Artist maakte twee jaar geleden veel indruk met zijn album White Trash Revelry. Ik kan mij nog herinneren dat het album een beetje op een ongelukkige maand uitkwam. December is nu niet echt een maand waarin veel nieuwe albums uitkomen en mensen hebben wel wat anders te doen. Dit jaar heeft hij het beter voor elkaar. Begin deze maand kwam zijn nieuwe album Anniversary uit, een perfecte timing.

Alhoewel White Trash Revelry niet op een heel erg goede datum verscheen vond ik het een van de betere albums van 2022. Adeem the Artist kan je het best typeren als Americana artiest. Hij leent van elk genre een beetje wat. Zo pakt hij wat van country, folk en zelfs hoor je af en toe rock invloeden. Ook met Anniversary is hij lekker kleurrijk bezig en leent van alles een beetje wat.

Adeem the Artist kent redelijk succes en dat opent deuren naar ervaren muzikanten in het vak. Voor Anniversary heeft hij het voor elkaar kunnen krijgen om Butch Walker als producer te nemen. Walker is in Nashville een zeer gewaardeerde producer, maar weet ook als soloartiest met zijn albums veel indruk te maken. De productie op Anniversary klinkt dan ook geweldig en er is het maximale gebracht.

Mooi dat Butch Walker als produceer aantreedt, maar er doen genoeg andere ervaren muzikanten mee op Anniversary. Denk alleen al aan namen zoals Katie Pruitt en Aaron Lee Tasjan. Bekende namen in het genre. Maar ook Megan Coleman (Brandi Carlile), Nelson Williams (Jake Blount), Ellen Angelico (Wheeler Walker Jr.) en Jessye DeSilve hebben een aandeel. Allemaal namen met staat van dienst in Music City.

Je hoort het aan Anniversary. Vooral het eerste gedeelte klinkt geweldig en is het beste wat ik tot nu toe dit jaar heb gehoord. De uptempo songs zijn toch het meest aantrekkelijke van dit album en laten je in beweging komen. En dan heb je ook nog eens het fantastische stemgeluid van Adeem the Artist. Dit is Americana van hoog niveau waarbij er niet wordt ingehouden.

Het is altijd maar weer afwachten wat dit soort artiesten doen met nieuw werk. Soms kan het flink ongeïnspireerd klinken, maar met Anniversary hoor ik dat geen moment. Adeem the Artist is in grootse vorm en levert met zijn vele muzikale vrienden overtuigend werk af. Dit is typisch zo’n album waardoor je even de tijd vergeet en waar je alleen maar met plezier naar kan luisteren. Overtuigend, dat zeker, en naar mijn mening een van de betere Americana albums van de afgelopen maanden.