Axel Flóvent – Away From This Dream

Axel Flóvent - Away From This Dream album cover

Zoals bekend ben ik een liefhebber van het label Nettwerk. Zij weten telkens weer fantastische artiesten aan te trekken. Dit jaar zijn er ook al een paar mooie pareltjes van albums verschenen, zoals van Harrison Storm en Hollow Coves. Away From This Dream is er weer zo’n eentje van de populaire indie pop artiest Axel Flóvent uit IJsland.

Axel Flóvent maakt muziek sinds 2015 en je mag hem tegenwoordig als een succesvolle artiest beschouwen. Zijn muziek wordt op stream platforms veel geluisterd en ook komt er veel publiek naar zijn shows. Dat geldt zowel in zijn thuisland als daarbuiten. In de beginjaren werden er een aantal EP’s uitgebracht om het publiek kennis te laten maken en drie jaar geleden verscheen een debuutalbum.

Dit jaar belooft een groot jaar te worden voor Axel Flóvent. Hij heeft dit jaar al vele shows gegeven. Zo reisde hij eerder naar Denemarken en Duitsland om zijn muziek te laten horen en mocht ook optreden bij het populaire evenement SXSW in Austin, Texas. Behoorlijk succesvol dus en dat succes gaat zich met Away From This Dream alleen maar uitbreiden.

Away From This Dream is een geweldige luistertrip en is er van alles te horen en te ontdekken. Er wordt veel gebruik gemaakt van synthesizers en vandaar dat dit album daarom veel doet denken aan synth-pop albums uit de jaren tachtig. Ook hoor je veel piano accenten om dat eighties gevoel nog meer te versterken. Je moet ervan houden, ik vind het geweldig.

Inmiddels is Axel Flóvent een grote naam binnen de indie scene en wist hij voor Away From This Dream met grote namen in de studio te werken. Hij nam het album op in Londen met de Britse producers MyRiot, bekend van werk met London Grammar en Aurora. De muziek klinkt productie technisch dan ook prachtig en er is alles aan gedaan om een zo’n mooi mogelijk geluid te creëren.

Axel Flóvent weet met Away From This Dream te overtuigen. Het album staat nu al een aantal weken in mijn rotatielijst en ik vind het steeds beter en beter worden. Alle ingrediënten zijn aanwezig en ik zal er niet raar van staan te kijken dat deze IJslandse indie pop artiest nog bekender wordt dan hij al is. Dat kan niet anders, want als je dit soort creatieve kleurrijke albums produceert dan verdien je dat. Alleen maar lovende kritieken en geheel terecht.