Anna Tivel – Living Thing

Anna Tivel - Living Thing album cover

Singer-songwriter Anna Tivel kan bij mij geen verkeerd doen. Mijn eerste introductie tot haar prachtige albums was terug in 2017 met het album Small Believer. De opvolgende albums heb ik veel geluisterd en ik kon dan ook niet wachten op nieuwe muziek. Dat is er na Outsiders van twee jaar geleden in de vorm van Living Thing.

Anna Tivel is de afgelopen jaren erg productief geweest als het aankomt op produceren van nieuw werk. Zo verscheen drie jaar geleden het compilatiealbum Blue World. Eerdere liedjes uit de catalogus kregen een nieuw likje verf en waren prima te behappen. En twee jaar geleden bracht ze het uitstekende Outsiders uit met nieuwe liedjes. Liefhebbers van Anna Tivel kunnen hun geluk niet op.

Ook Anna Tivel kwam zonder shows te zitten in 2020 en vandaar dat ze intensief begon te schrijven om maar haar creativiteit kwijt te kunnen. De schrijfsessies waren zeer vruchtbaar en vandaar dat we snel nieuwe albums voorgeschoteld krijgen. Voor Living Thing koos Anna Tivel wederom om met producer Shane Leonard aan het werk te gaan, zoals ze dat al jaren doet.

Samen hebben ze er weer iets geweldigs en moois van weten te maken. Anna Tivel heeft inmiddels een bepaalde muziekstijl weten te creëren waar je als folk liefhebber alleen maar heel blij van kan worden. Ook Living Thing staat weer bol van de fantastische melancholische liedjes met de geweldige zang van Anna Tivel. Vind ik toch een van de betere in het folk genre.

Verrassen doet Living Thing echter niet meer. Als je bekend bent met de muziek van Anna Tivel dan weet je wat je kunt verwachten. Toch hoor je hier en daar experiment en klinken er aparte geluiden en instrumenten. Ze hebben zich dan ook niet ingehouden in de studio en zijn op zoek gegaan naar originaliteit, met behoud van de eigen muziekstijl. Wat mij betreft zijn ze daarin geslaagd.

Anna Tivel mag inmiddels gezien worden als een van de betere binnen het folk genre. Met Living Thing levert ze wederom een prachtige plaat af waar liefhebbers van zullen genieten. Ben je niet bekend met deze artiest uit Oregon en heb je zin in wat melancholie in je muziek, dan zit je met dit album helemaal goed. Luister dan ook gelijk naar albums als Small Believer en Outsiders, minstens net zo goed. Geweldige artiest met een groot talent om je even doen laten weg te smelten, heerlijke muziek.