Alfie Templeman – Radiosoul

Alfie Templeman - Radiosoul album cover

Alfie Templeman is een multi-instrumentalist, songwriter, producer en performer uit Londen. Hij debuteerde twee jaar geleden met het album Mellow Moon en wist hiermee een groot publiek te bereiken. De afgelopen tijd is er hard gewerkt aan een set nieuwe liedjes om zijn jonge oeuvre uit te kunnen breiden. Resultaat horen we dit jaar in de vorm van Radiosoul.

Het album verscheen een aantal weken geleden in mijn mailbox en ik was gelijk geïnteresseerd. Naast alle geweldige country albums van de afgelopen periode had ik ook weleens zin in iets anders. En dat iets anders krijg je met Alfie Templeman en zijn nieuwe album Radiosoul. De muziek is niet in een hokje te plaatsen en er worden allerlei muziekstijlen gebruikt.

Na het luisteren van Radiosoul is dat iets wat mij gelijk duidelijk werd. Alfie Templeman is een veelzijdige artiest en de liedjes schieten alle kanten op. Het is moeilijk om dit type muziek te definiëren. Is het pop muziek, is het singer-songwriter muziek of is het indie muziek? Wie weet mag het zeggen, maar ik begrijp dat de diversiteit op dit album bewust zo bedoeld is.

Het is ook niet heel vreemd waardoor Radiosoul zo divers is. Feit is namelijk dat Alfie Templeman voor dit album in de studio met verschillende producers heeft samengewerkt. Namen zoals Nile Rodgers, Dan Carey, Karma Kid, Oscar Scheller, Will Bloomfield, Justin Young, Josh Scarbow en Charlie J Perry werkten mee aan dit enerverende album. Ook deed Templeman een deel van de productie.

Ik vind het wel wat hebben. Radiosoul is ongecompliceerde muziek, is heel opbeurend en bevat veel positiviteit. Er wordt gebruik gemaakt van diverse soorten instrumenten. Zo hoor je de traditionele gitaren en drums voorbij komen. Maar ook hoor je kleurrijke diverse soorten elektronica. Het siert de muziek en het is op z’n zachts gezegd een hele ontdekkingsreis.

Alfie Templeman overtuigt mij met Radiosoul. Er is niet echt een samenhang tussen de liedjes te vinden, maar het is van alles een beetje wat. Ik luister de afgelopen dagen met veel interesse naar dit album en vervelen doet het echt geen moment. Als je interesse hebt in veelzijdige muziek waar genres met elkaar verweven worden, dan is Radiosoul het perfecte album om te verkennen. Niet heel moeilijk doen en gewoon op play drukken. Mooie muziek.