Silverada – Silverada

Silverada - Silverada album cover

Toen Mike and the Moonpies nog beginnende artiesten waren hadden ze maar één doel voor ogen. En dat is het dak er vanaf spelen in de legendarische bar Broken Spoke in Austin, Texas. Inmiddels hebben ze dat allang bereikt en zijn de doelen wat groter geworden, een stuk groter. Ze proberen met hun unieke muziekstijl de alternatieve country wereld te veroveren en nog bekender en groter te worden dan ze al zijn.

Mike and the Moonpies, maar de titel geeft Silverada aan. Hoe zit dat precies? Een tijdje geleden besloot de band van voorman Mike Harmeier de naam te veranderen. Ze waren niet meer het bandje van toen, maar hebben een hele evolutie meegemaakt. De naam vonden ze niet meer goed passen, vandaar dat ze besloten Silverada als bandnaam te nemen. Een gedurfde zet.

De Amerikaanse website SavingCountryMusic.com is helemaal lyrisch over deze band. Het vorige album, One to Grow On, kreeg de maximale score en dat gebeurt bijna niet. Ook over Silverada zijn er weer vele loftuitingen. Veel lezers vinden de naam wat misplaatst en niet heel goed overkomen. Maar als je dat buiten het zicht houdt, heb je gewoon een heel sterk album.

Er mag gesproken over een nieuwe bandnaam en een evolutie in de stijl van muziek. Naar mijn mening is het allemaal wat overdreven. Silverada maakt gewoon nog country muziek zoals ze dat deden met Mike and the Moonpies. Je merkt aan alles dat Mike Harmeier het geweldige talent heeft om kwaliteit country songs te schrijven. Dat gaat gepaard met een ervaren band waar de energie en plezier duidelijk te horen is. Silverada is vakmanschap.

Een aantal jaren geleden besloot Silverada naar Europa te komen en ook waren ze te zien in Nederland. Een van de albums werd zelfs in de fameuze Abbey Road Studios opgenomen. Je kunt niet ontkennen dat de ambitie van deze band heel ver reikt. In de alternatieve country scene in Amerika zijn ze zeer geliefd en zijn ze de beste. Het tourschema voor het komende jaar staat weer propvol en dat is niet ongewoon voor de band.

Een nieuwe naam, het is gedurfd, maar het verandert niets aan de kwaliteit van de songs. Het is weer een knap staaltje country muziek. Silverada is het vanaf nu en laat ze maar nog groter worden dan ze al zijn en de rest van de country wereld veroveren.