Alice DiMicele – Every Seed We Plant

Alice DiMicele - Every Seed We Plant album cover

Alice DiMicele is een ervaren Americana artiest uit Jersey. Met Every Seed We Plant brengt ze inmiddels haar 16(!) plaat uit en doet dat op zeer overtuigende wijze. Ondanks dat een nieuwe plaat uitbrengen voor DiMicele niet meer iets nieuws is, is er alles behalve een gebrek aan inspiratie. Dit album klinkt juist heel fris, variërend en bovenal heel krachtig. Een plaat die we vandaag de dag zeker kunnen gebruiken.

Voor Every Seed We Plant koos Alice DiMicele dit keer voor producer Bret Levick. Levick is niet de minste naam en produceerde in het verleden albums van veel grote muzikanten. Daarnaast is hij naast producer zelf een muziek artiest, songwriter en schrijft muziek voor televisie en films. Dat DiMicele voor Levick kiest voor deze nieuwe plaat is een hele slimme zet. Er valt qua productie ontzettend veel te beleven en je merkt dat de juiste keuze zijn gemaakt om de nummers in te kleuren met wonderschone instrumentatie.

De muziek op Every Seed We Plant is dan ook heerlijk toegankelijk. Het is wat betreft de muzikale inkleuring genieten van de vele fraaie melodieën en harmonieën. Daarvoor heeft Alice DiMicele naast Levick een heel aantal ervaren professionele muzikante bij de plaat betrokken. Je merkt duidelijk dat dit de 16e plaat is. De instrumentatie is zeer fijn en zit vol met details. Elke luisterbeurt is voor mij weer een ander nummer de favoriet en dat is knap als een plaat dat voor elkaar krijgt.

Qua muziek zit het dus prima in orde. Maar vergeet niet de teksten, want Alice DiMicele heeft zeker veel interessante dingen te vertellen. De onderwerpen lopen geheel uiteen en zijn ook op dit vlak heel toegankelijk. Uiteraard mag de liefde niet ontbreken op Every Seed We Plant en is min of meer het centrale onderwerp. Daarnaast kaart ze onderwerpen zoals eenzaamheid, groei, onrecht en haar geliefde thuisstad Jersey aan. Soms heel opbeurend en soms heel droevig, het past allemaal heel goed op dit album.

Inmiddels weet Alice DiMicele haar weg in de Americana wereld wel te vinden. Ze krijgt als artiest tegenwoordig veel erkenning van grote media. Alhoewel ik zelf niet bekend ben met het oeuvre van deze dame, merk ik met Every Seed We Plant dat ik begrijp waar deze erkenning vandaan komt. Alice Dimicele maakt puur muziek vanuit het hart en dat komt heel duidelijk op je over als luisteraar. Ik hoor in ieder geval op deze plaat geen enig gebrek aan inspiratie, alhoewel het alweer haar 16e plaat is. Dat is knap, dat is mooi en dat maakt deze plaat volop genieten.

Uitgebracht door Alice Otter Music