Herman Brock Jr. – Devianto

Herman Brock Jr. - Devianto album cover

Dat Bluegrass niet heel populair is in Nederland zal iedereen wel bekend zijn. Maar er zijn een aantal artiesten die zich helemaal niets aantrekken van de impopulariteit van het genre. En heel eerlijk gezegd kan ik dat zeer waarderen. Bluegrass is één van de puurste vormen van country muziek en staat al decennia lang rotsvast in Amerika. Gelukkig denkt de Nederlandse Herman Brock Jr. uit Terneuzen ook zo en laat het genre hier schijnen op nieuwe plaat Devianto.

Bluegrass is een dynamische en krachtige zijtak van country muziek. Herman Brock Jr. is zich hier van bewust en laat op Devianto een breed palet aan instrumenten voorbijkomen. Niet alleen stelen instrumenten als banjo’s, fiddles, mandolines en akoestische gitaren de show, nee er is meer dan dat. Voor deze plaat gebruikte Herman Brock Jr. diverse andere opvliegende instrumenten.

Naast het basispakket aan instrumenten hoor je onder andere de Zwitserse handpan, Ierse fluit, Ierse trommel, cajón, trompetten en zelfs rinkelende muntjes terug. Dit lijstje gaat nog wel even door. Wat dit allemaal betekent is dat Devianto best een album is van vele gezichten. De album cover laat zich daarom als een hele goede reflectie zien wat je kunt verwachten tijdens het luisteren.

Maakt dat deze plaat vele gezichten heeft het minder sterk? Integendeel, de eclectische benadering is zeer fraai vormgegeven en er valt genoeg te ontdekken. Uiteindelijk merk je duidelijk dat deze plaat on-Nederlands is. Het had zomaar uit Amerika kunnen komen en dat vind ik knap van een artiest uit Terneuzen. Herman Brock Jr. kent het verleden en hoe klassieke country muziek is ontstaan.

Aan Devianto hebben maar liefst 24 muzikanten meegeholpen. Zo hielpen onder andere Bert Peyffers en Nederlands bekendste Bluegrass band Blue Grass Boogiemen mee aan de plaat. Ook de begeleidingsband van Herman Brock Jr., The Brocketts, heeft zo z’n aandeel. Het zegt heel wat hoe ver Brock Jr. is gekomen met zijn muziek en dat hij veel ervaren muzikanten heeft weten te strikken.

Ik vind het heel positief om te horen dat een aantal Nederlandse country artiesten zich niet conformeren aan de mainstream. Het is natuurlijk wel lef hebben, want met een album als Devianto mag je hopen dat mensen dit groots gaan oppakken in Nederland. Maar de oude country zielen onder ons moeten dit toch kunnen waarderen? Dit album van Herman Brock Jr. is een teken dat ook wij Nederlanders Bluegrass muziek in de vingers hebben. Hopelijk vindt dit soort muziek zijn weg naar steeds meer liefhebbers van pure country muziek. Dat verdient het gewoon.