Alma Russ – Fool’s Gold

Alma Russ - Fool's Gold album cover

Het is elke week weer een hele taak om per dag een album te recenseren. En het is vooral een moeilijke taak om er goede albums uit te zoeken. Artiesten hebben tijdens de pandemie genoeg tijd gekregen om muziek te produceren en nu gaan ze helemaal los. Dat is natuurlijk een luxe, maar dat maakt het er voor mij niet makkelijker op. Neem nu deze nieuwe plaat van Alma Russ, Fool’s Gold. Een verborgen country pareltje klaar om ontdekt te mogen worden.

Want echt veel aandacht krijgt Fool’s Gold niet en dat is naar mijn mening geheel onterecht. Alma (uitgesproken als Al-muh) Russ komt uit het westen van de staat North Carolina en maakte in haar jonge jaren instrumenten zoals de gitaar, fiddle en banjo eigen. Het is zeer knap wat je op Fool’s Gold te horen krijgt qua instrumenten en veel is gespeeld door Alma Russ zelf.

Alma Russ is een echt groeibriljantje en heeft meegedaan met het Amerikaanse programma American Idol waar ze haar talenten liet horen. Nadat ik Fool’s Gold intensief te hebben beluisterd vind ik het onbegrijpelijk dat dit soort country artiesten niet een groter podium krijgen. Als je Fool’s Gold luistert dan is dit toch waarom iedere luisteraar van country verliefd is geworden op het genre?

Het is op deze plaat namelijk ongelofelijk genieten van de authenticiteit van Alma Russ. Niet voor niets groeide ze op op de boerderij van haar familie en kent zo het “country” leven als geen ander. Vanaf haar twaalfde begon ze een liefde te ontwikkelen voor muziek en het bespelen van instrumenten. Eerst de fiddle, toen de banjo en later de gitaar. Fool’s Gold laat dat allemaal in geweldige vorm horen.

Met deze plaat moet Alma Russ indruk maken op Nashville, dat kan niet anders. Er staan fantastische memorabele momenten op en vooral erg country waardig. Met een stem zoals van de pop artiest Jewel kleurt ze de muziek vlot, zoetig en warm in. Naast dat haar stem duidelijk overeenkomt met Jewel hoor ik invloeden terug van oude country klassiekers. Dolly Parton, Emmylou Harris en Allison Krauss zijn niet ver weg.

Je hoort dat de muziek op Fool’s Gold met plezier en passie is vervaardigd. Daar kunnen veel hedendaagse country artiesten wat van leren. Ik ben overtuigd van Alma Russ en ik hoop ten zeerste dat ze succes vindt met deze plaat. Met het soort country muziek zoals je hier hoort kan dat niet verkeerd gaan. Er is potentie, er is kwaliteit en er is een liefde voor country muziek. Wat is er nog meer nodig om te slagen als country artiest? Juist, dat iedere liefhebber van country dit een kans geeft. Je weet wat te doen.