Molly Tuttle & the Golden Highway – Crooked Tree

Molly Tuttle & the Golden Highway - Crooked Tree

Molly Tuttle maakte met debuutplaat When You’re Ready enorme indruk en het was wachten op een vervolg plaat. Dat debuut liet vooral een fijn Americana geluid horen, maar voor nieuwe plaat Crooked Tree gaat Tuttle Bluegrass all in. Dus wees enthousiast over veel banjo getokkel, snerpende fiddle, excentrieke mandolines en gaaf gitaar geluid. Deze plaat heeft dat allemaal.

Crooked Tree is opgenomen in gloednieuwe Hartland Studio in Nashville. Deze studio is opgezet door niemand minder dan country veteranen Old Crow Medicine Show en dat levert een mooi, vol en rijk geluid op. Omdat Molly Tuttle inmiddels toch best als een grote naam gezien mag worden binnen country muziek speelt ze op deze plaat met namen van status.

Zo prijken er een aantal erg indrukwekkende (Nashville) namen op het samenwerkingslijstje van Crooked Tree. Wat te denken van Billy Strings? Eén van de grootste hedendaagse Bluegrass artiesten van dit moment. Maar ook Nashville’s Margo Price doet een nummertje mee en datzelfde geldt voor Ketch Secor en Old Crow Medicine Show. En zeggen Sierra Hull, Gillian Welch en Dan Tyminski iets? Ook niet zomaar één twee drie namen binnen de country en Bluegrass muziek.

Ja, het zijn indrukwekkende namen en dat zegt alles over de status en bekendheid die Molly Tuttle op dit moment geniet. Ze wordt ondanks dat Crooked Tree haar tweede solo plaat is erkend door de muziekwereld. Niet voor niets pakt ze veel grote awards mee en zijn collega artiesten, maar ook de luisteraar, erg enthousiast over het talent van deze alleskunner.

Want Molly Tuttle is een echte virtuoos als het aankomt op het bespelen van banjo, fiddle, mandoline en gitaar. De passie die ze voor deze instrumenten heeft en hoe knap ze het bespeeld is alleen maar te prijzen. Ook op Crooked Tree hoor je het talent en de kunde van Tuttle op het gebied van instrumentatie. En dan nog maar niet te spreken van haar zangkunsten. Die is namelijk warm, zoet en ontzettend gedreven.

Molly Tuttle groeide met Bluegrass op, maar na haar debuut When You’re Ready (meer Americana) had ik geen Bluegrass plaat verwacht. Het blijft toch een bepaalde niche genre binnen country en je zult er niet direct een heel groot doelgroep mee aanspreken. Gelukkig trekt Tuttle zich er niets van aan en bewandelt haar eigen weg. Misschien een weg less traveled, maar wel een weg waar haar talenten tot bloei komen. Crooked Tree verdient om geluisterd te worden en Molly Tuttle verdient een grote doorbraak. Als ze op deze manier doorgaat zie ik niet in waarom dat niet zo kunnen gebeuren, prachtplaat.

Uitgebracht door Nonesuch Records