Amanda Stewart – Venom

Amanda Stewart - Venom album cover

Er is jammer genoeg vrij weinig te vinden over Amanda Stewart en haar nieuwe album Venom. Met een kort stukje tekst op haar officiële website wordt het duidelijk dat deze Americana artiest uit Montana komt. Ook wordt duidelijk dat ze nieuwkomer is binnen de scene en bracht ze vorig jaar haar debuutalbum Miss American Lie uit.

Dat album was waarschijnlijk zo succesvol, want een jaar later is Amanda Stewart alweer terug met nieuw werk. Het debuut heb ik helaas helemaal gemist, maar na het luisteren van Venom moest ik hier gewoon wat over schrijven. Het album heeft namelijk alles wat ik goed vind aan Americana muziek en eigenlijk veel meer dan dat.

Amanda Stewart is een van de vele vrouwelijke Americana artiesten en onderscheiden is tegenwoordig heel moeilijk. Je moet aardig wat in je mars hebben om te slagen. Maar met Venom maakt ze Americana van hoog niveau. Alle ingrediënten zijn aanwezig: prachtige instrumentatie, sterke teksten en een geweldig stemgeluid. Dit album heeft het allemaal.

Amanda Stewart weet dus wel degelijk met haar muziek succes te behalen, alleen wordt er niet veel over geschreven op de bekendere websites. Naar mijn mening is dat volkomen onterecht, want een album zoals Venom verdient alle aandacht. Dit soort Americana muziek zou iedere liefhebber van het genre moeten omarmen en intensief moeten luisteren. Ja, zo goed vind ik het.

Het is eigenlijk ook niet heel verwonderlijk dat Amanda Stewart weinig publieke aandacht krijgt. Ze is namelijk nog steeds op zoek naar een management om de zakelijke kanten te regelen. Vandaar dat er niet veel aan publiciteit wordt gedaan om Venom te promoten. Toch krijgt ze het in haar eentje voor elkaar om aardig wat luisteraars op streamplatformen te verzamelen. Kwaliteit wordt herkend.

Vind ik Venom zo goed dat je het album terug gaat zien in het eindejaarslijstje? Kan zomaar gebeuren. Ik ben binnen korte tijd erg gecharmeerd van dit album en Amanda Stewart. Het is dus niet heel makkelijk om vandaag de dag onderscheidend te zijn binnen Americana, maar deze dame krijgt het met haar muziek voor elkaar. Ze weet een hele mooie unieke stijl te creëren en je zult mijn enthousiasme delen als je ernaar luistert. Prachtplaat.