American Aquarium – Slappers, Bangers & Certified Twangers, Vol 1

American Aquarium - Slappers, Bangers & Certified Twangers, Vol 1 album cover

Het was een grauwe herfstavond in november 2018. In het plaatsje Vlaardingen trad de Americana band American Aquarium op in de zaal van de Kroepoekabriek. Voor een klein select groepje publiek gaven ze een show weg die mij nog lang zal nablijven. De energie en passie die American Aquarium die avond uitstraalden was ongelofelijk. En dan na te gaan dat de band in Amerika voor stuk grotere zalen speelt dan hier in Nederland. Het maakt voor deze band niet uit voor hoeveel publiek ze spelen, ze leveren elke avond hetzelfde hoge niveau.

Alhoewel American Aquarium in live setting inmiddels tot de buitencategorie van Americana behoort zijn ook de studio nummers van ongekende kwaliteit. Vanaf plaat Things Change (2018) zijn ze definitief doorgebroken bij een groot publiek. En de laatst geproduceerde plaat door Shooter Jennings, Lamentations, heeft daar alleen maar meer aan bijgedragen.

En toen verscheen de pandemie vorig jaar. Voor een live-band als American Aquarium een ontzettende tegenvaller, want ze leven van het optreden. Maar front-man BJ Barham en de band zetten deze vervelende omstandigheden om in een voordeel. Er werd een nieuw label opgezet genaamd Losing Side Records. En er zijn inmiddels verschillende albums in productie. Slappers, Bangers & Certified Twangers, Vol 1 is daar het eerste wapenfeit van.

Dit album is niet de officiële opvolger van Lamentations. Die kunnen we hopelijk volgend jaar verwachten. Nee, dit zijn een tiental nummers die American Aquarium uit de jaren 90 heeft gecoverd. De plaat kwam onverwachts deze maand uit en fans zijn louter positief. Zoals gewend van deze band knallen de nummers weer je speakers uit. Daarnaast zijn de keuzes voor de covers voortreffelijk uitgekozen.

Wat te denken van 90’s hit She’s in Love with the Boy van Trisha Yearwood? En de favoriet van BJ Barham, Some Girls Do van Sawyer Brown. Niet te vergeten afsluiter Should’ve Been a Cowboy van Toby Keith. En wat te denken van Heads Carolina, Tails California van Jo Dee Messina? American Aquarium zet alle nummers op Slappers, Bangers & Certified Twangers naar zijn hand en vervaardigt het in eigentijdse Americana muziek.

Met de keuze aan covers die American Aquarium heeft gemaakt zit het wel goed. Het album luistert makkelijk weg en is met 10 covers in 37 minuten van ideale lengte. Nog één puntje. Je hoort hier en daar achtergrondzang. Dat wordt op deze plaat gedaan door Texas country artieste Jamie Lin Wilson. Zij heeft twee ontzettend goede soloalbums uitgebracht die het luisteren meer dan waard zijn. Texas country van de hoogste categorie. Ze is erg betrokken in de country scene in Texas en je ziet haar dan ook veel terug op andere platen. Zo ook hier op Slappers, Bangers & Certified Twangers, Vol 1.

Ja, dat is een uitstekende plaat. American Aquarium klinkt bedreven en energiek. Een aangename uitnodiging om 90’s country muziek opnieuw te gaan ontdekken. Je ziet goed dat dit de eerste volume is, er gaan dan ook zonder twijfel meerdere volgen. De band heeft aangegeven dat ze in 2021 meerdere albums gaan uitbrengen en ik kan eerlijk gezegd niet wachten. Als het de kwaliteit betreft zoals we op Slappers, Bangers & Certified Twangers, Vol 1 horen dan gaan we mooie tijden tegemoet. Deze band is van Americana topniveau en doet de laatste jaren alles goed. Daar is dit album opnieuw het bewijs van. (Losing Side Records)