American Aquarium – The Fear of Standing Still

American Aquarium - The Fear of Standing Still album cover

American Aquarium zijn één van de sterkhouders binnen het roots-rock genre en weten ieder nieuw album weer het uiterste te geven. Het vorige album Chicomacomico, beetje ongelukkige naam, vond ik goed te doen. Niet iedereen was er even enthousiast over, want de elektrische gitaar werd verruild voor de akoestische gitaar. Het klonk allemaal wat minder energiek. Met The Fear of Standing Still zijn ze terug met kracht.

Er was dus wat kritiek op het vorige album en waarschijnlijk dat de band daarom de keuze heeft gemaakt om weer met producer Shooter Jennings te werken. Dat deed American Aquarium namelijk ook op Lamentations, volgens velen het beste album van BJ Barham en zijn mannen. The Fear of Standing Still weet helaas het niveau van dat album niet te evenaren, maar wel hoor je dat ze nog steeds in staat zijn uitstekende roots-rock songs te produceren.

Ik noem American Aquarium een van de sterkhouders van het roots-rock genre, echter zijn ze niet immens populair. Binnen het genre kent iedereen ze, maar een daadwerkelijk groot publiek weten ze nog niet te bereiken. Het ligt in ieder geval niet aan de muziek, want als je naar een album luistert zoals The Fear of Standing Still dan valt er weinig te klagen en is heel geschikt voor de grotere zalen.

The Fear of Standing Still is overtuigend en laat American Aquarium in vorm horen. Singles zoals Messy As A Magnolia en Cherokee Purples zullen het uitstekend live gaan doen. Maar ook het openingsnummer Crier zal het goed doen bij de fans en doet terugverlangen naar de begintijden van de band. De band laat zich op dit album van hun beste kant zien en weet wederom te leveren.

The Fear of Standing Still is geen Lamentations of Things Change, maar weet wel weer veel indruk te maken. Als je fan bent van American Aquarium dan hoef je je geen zorgen te maken. BJ Barham en de band weten waar ze mee bezig zijn en je kunt op ze vertrouwen dat ze met ieder nieuw album kwalitatieve songs produceren. De komende maanden staan er weer ontzettend veel shows op het programma en daar komen de liedjes nog beter tot hun recht. Als je de kans krijgt, ga ze zien, want ze zijn het meer dan waard.