Matt Castillo – Pushing Borders

Matt Castillo - Pushing Borders album cover

Matt Castillo maakt de afgelopen jaren naam in de Texas country scene. Hij doet het daar goed in de charts en zijn albums krijgen veel positieve waardering van de luisteraar en critici. Het lijkt erop dat de rest van Amerika nog even moet wachten, maar zijn grote doorbraak tot de mainstream zou zomaar kunnen gebeuren met het nieuwe album Pushing Borders.

Twee jaar geleden verscheen het album How the River Flows en ik was er ontzettend enthousiast over. Tijdens het luisteren van dat album kreeg ik het verlangen om weer naar artiesten van vroeger te luisteren. Denk aan Waylon Jennings, Merle Haggard en George Jones. Maar ook hoor ik neo-traditionalisten in de muziek van Matt Castillo, zoals George Strait en Alan Jackson.

Pushin Borders is een uitstekend vervolg op het vorige album. Er is door Matt Castillo tijdens de productie veel werk verzet, want het album telt maar liefst veertien nummers. Er staan een aantal prachtige uptempo country songs op speciaal gemaakt voor de honky tonks en bars door heel Texas en omgeving. Een mooi voorbeeld is de nummer 1 hit Go Get Her, een must-listen.

Matt Castillo koos voor zijn vorige albums om de productie binnen Texas te houden. Echter besloot hij voor Pushing Borders zijn vleugels uit te slaan en zijn geluk te zoeken in Nashville. Niet heel vreemd natuurlijk, want ook dat kan goed uitpakken. Kijk alleen al naar Texas natives Randall King en Cody Johnson. Zij begonnen in de Lone Star state en hebben nu groot succes in Music City.

Als Matt Castillo een beetje geluk aan zijn zijde heeft, dan kan Pushing Borders ook zomaar een groot succes worden buiten Texas. Het album bevat alle ingrediƫnten om een groot mainstream publiek aan te spreken. Je hoort veel traditionele instrumenten zoals pedal steels, fiddles, accordeons. Echter klinkt de muziek ook heel eigentijds en zijn de songs gemaakt voor de country luisteraars van vandaag.

Matt Castillo heeft het allemaal. Hij levert songs met twang, heeft een geweldige country stem en alles spreekt authenticiteit. In Texas is er in ieder geval succes en daar kan hij genieten van veel waardering. Met de hulp van Nashville staat hij met Pushing Borders voor een nieuw hoofdstuk. Ik kan mij niet voorstellen dat dit soort country geen breder publiek zou kunnen bereiken. Matt Castillo is het echte werk en laat met Pushing Borders de country harten smelten.