Andrew Marlin – Fable & Fire

Andrew Marlin - Fable and Fire album cover

Zoals beloofd bij de eerste nieuwe plaat Witching Hour van Andrew Marlin, hier de recensie van tweede plaat Fable & Fire. Terwijl Witching Hour werd opgenomen in de Butcher Shoppe Nashville is voor Fable & Fire gekozen voor Echo Mountain Studios in Ashville, North Carolina. Ook voor Fable & Fire is er weer gekozen voor een instrumentale benadering. Iets wat op deze tweede plaat naar mijn verrassing een stuk beter uitpakt.

Niet dat Witching Hour slecht was. Integendeel, ik was er erg lovend over. Maar Fable & Fire heeft een meer gedetailleerd en voller geluid. Opnieuw zijn naast Marlin (mandoline) instrumentalisten Josh Oliver (gitaar, piano, banjo), Christian Sedelmyer (fiddle) en Clint Mullican (bass) aanwezig. Daar wordt voor Fable & Fire Nat Smith op de cello aan toegevoegd.

De nadruk voor deze tweede plaat ligt nadrukkelijk op het fiddle spel van Christan Sedelmyer. Die loopt als een rode draad door heel Fable & Fire. En dat is precies waarom Fable & Fire mij iets meer raakt dan Witching Hour. Zoals eerder gezegd is Witching Hour helemaal niet slecht, maar heb ik meer genoten van Fable & Fire. Het neemt je vanaf eerste nummer en tegelijk drieluik Stormy Point / Back of Beyond / The Seamstress bij de hand en laat 49 minuten lang niet los.

Het is wel duidelijk dat Andrew Marlin de juiste mensen om zich heen heeft verzameld. De eerder genoemde instrumentalisten zijn allemaal vakmensen die liefde hebben voor zijn of haar instrument en muziek. Dat Andrew Marlin dit onder zijn eigen naam heeft uitgebracht is vreemd, want een bandnaam had niets misstaan. Ieder instrument verdient dezelfde lofspraak en wordt op ieder nummer redelijk goed verdeeld.

Dit zijn leuke uitstapjes van Andrew Marlin. Dat mag hij er vooral inhouden. Waar ik voornamelijk naar uitkijk is een nieuwe Mandolin Orange plaat. De hemelse samenzang en fiddle van Emily Frantz worden op Witching Hour en Fable & Fire gemist. Ja, dit zijn instrumentale albums en hebben zo hun eigen charmes. Voor een volgend project hoor ik graag Mandolin Orange weer in topvorm. De focus van 2021 gaat nu uit naar Witching Hour en Fable & Fire en zullen hier nog regelmatig opstaan. En wie weet gaan deze platen hoog scoren aan het einde van het jaar. (BMI)