Avery Anna – Breakup Over Breakfast

Avery Anna - Breakup Over Breakfast album cover

Tegenwoordig is het mogelijk om via social media binnen een paar dagen wereldberoemd te worden. Het is de 20-jarige Avery Anna gelukt toen ze drie jaar geleden viral ging met het nummer Narcissist. Het opende allerlei nieuwe deuren en zo begon ze hard te werken aan een studioalbum. Drie jaar later horen we het resultaat met het debuut Breakup Over Breakfast.

Inmiddels staat Avery Anna op honderden miljoenen streams en mocht ze shows openen voor bekende artiesten zoals Breland en Jordan Davis. Dit zijn grote Amerikaanse mainstream country artiesten en dat is ook dezelfde stijl van muziek wat Avery Anna heeft besloten om te produceren. Breakup Over Breakfast is wat dat betreft heel toegankelijk en gemaakt om een groot publiek te bereiken.

Ik weet niet, soms kan ik albums zoals Breakup Over Breakfast wel hebben. Het album duurt meer dan vijftig minuten, maar daar heb ik weinig moeite mee als het met de kwaliteit goed zit. Avery Anna mag dan 20 jaar zijn, ze heeft op jonge leeftijd al een fantastisch gevoel ontwikkeld om melodieuze ongecompliceerde songs te produceren. En dan valt zo’n lange speelduur toch wel mee.

Verwacht op Breakup Over Breakfast dan ook geen hogere wiskunde. Je hoort aan de muziekstijl dat Avery Anna zich goed heeft laten leiden door ervaren producers, muzikanten en schrijvers in Nashville. Ze heeft voor dit album veel contact gehad met anderen. Dat is ook te zien aan een aantal duetten. Zo duelleert ze samen met Nashville artiesten zoals Dylan Marlowe en Parmalee, niet de minste namen.

Als je een grote groep social media volgers hebt en je wilt het groot maken dan kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. Avery Anna is een social media sensatie en niet heel verrassend dat Breakup Over Breakfast het goed doet als je naar de streamcijfers kijkt. Heel knap om van een video dat viral is gegaan een volwaardig studioalbum te produceren waar er ook nog eens niets af te dingen is op kwaliteit.

Avery Anna staat pas aan het begin van haar muzikale carrière, maar laat met Breakup Over Breakfast horen dat ze ontzettend veel talent heeft. Ze heeft voor dit album veel hulp gehad van Nashville en dat pakt goed uit. Mijn interesse gaat eerlijk gezegd meer uit naar artiesten zoals Megan Moroney en Laci Kaye Booth, zij zijn wat authentieker. Maar Avery Anna weet met dit debuut wel een blijvende indruk te maken, ook al is de focus mainstream. En soms heb je dit soort albums ook in je leven nodig.