Kyle Daniel – Kentucky Gold

Kyle Daniel - Kentucky Gold album cover

Kyle Daniel bracht recent zijn debuutalbum Kentucky Gold uit, alhoewel hij geen jonkie meer is. Hij is al zijn hele leven lang bezig met muziek en groeide op in een muzikale familie. Zijn vader speelde de banjo in een Bluegrass bandje en zijn moeder wist goed om te gaan met de piano en bass. Het is dan ook niet heel raar dat hij zijn ouders volgde en zodoende won hij al op 17-jarige leeftijd de Kentucky Blues Challenge.

Er werden veel successen en hoogtepunten geboekt en Kyle Daniel werd onderdeel van de Kentucky band Jericho Woods. Maar Kyle Daniel zocht meer en vond het tijd om zich als solo artiest te ontwikkelen. Zijn eigen verhaal vertellen en zijn eigen muziekstijl laten horen aan het publiek. Door honderden shows per jaar te geven in honky tonks en bars door heel Amerika weet Kyle Daniel heel goed hoe een publiek te bespelen en te entertainen.

Inmiddels heeft Kyle Daniel Kentucky verruild voor Nashville om de afgelopen jaren te werken aan Kentucky Gold. Het in populaire bands zitten en een naam te maken in de country scene kwam Daniel goed van pas. Connecties genoeg opgedaan. Zo werkte hij voor dit project samen met ervaren muzikanten en producers zoals Jaren Johnston (The Cadillac Three), Brian Elmquist (The Lone Bellow) en Mike Krompass (songwriter, multi-instrumentalist).

Het wordt tijdens het luisteren van Kentucky Gold duidelijk dat Kyle Daniel door de jaren heen een passie heeft ontwikkeld voor Southern Rock. Niet heel vreemd dat hij inspiratie haalt uit artiesten zoals The Allman Brothers en Lynyrd Skynyrd. Je hoort dit soort invloeden goed terug en de songs zijn dan ook een en al kracht met veel gebruik van jakkerende gitaren. Het gitaarspel is heel strak en een van de sterkere punten van Kentucky Gold.

Maar niet alleen de fabuleuze gitaren weten veel indruk te maken op Kentucky Gold. Ook het stemgeluid van Kyle Daniel mag je noemen tot één van de positieve punten. Het eerste waar ik gelijk aan denk wanneer ik Daniel hoor zingen is Chris Stapleton. Zijn rauwe stemgeluid is debet aan nog meer energie, intensiteit en kracht in de songs. Geweldig om naar te luisteren.

Kyle Daniel mag met Kentucky Gold pas zijn debuutalbum uitbrengen, hij beschikt over de jarenlange ervaring om sterke songs te produceren met karakter. Het is een indrukwekkend album geworden en één waarmee je op het puntje van je stoel zit. Vervelen doet het allerminst en het album blijft tot het laatste nummer een boeiend spektakel. Als je liefhebber bent van muziek uit het zuiden van Amerika, dan zal dit album je veel goeds doen. Krachtig werk.