Banditos – Right On

Banditos - Right On album cover

Als je de vrolijke bandieten van Banditos nog niet kent dan is het hoog tijd om kennis te maken. Het is het namelijk waard, want deze groep brengt hele toegankelijke Americana liedjes om blij van te worden. Ze bestaan sinds 2015 en hebben met hun albums en shows redelijk wat succes. Right On heet hun nieuwe plaat en mag als je zin hebt in wat zomerse muziek niet gemist worden.

Banditos bewegen zich tegenwoordig in de contreien van Music City Nashville, de plek waar het allemaal gebeurt. Vroeger was deze plaats het mekka van country muziek. Dat is het nog steeds, maar dat betekent niet dat buiten country om geen ander soort muziek wordt geproduceerd. Het is een soort van melting pot van allerlei soorten genres tegenwoordig.

De potentie van Banditos is groot en ik kan mij voorstellen dat elk album zo weer z’n druk met zich meebrengt. Alhoewel je dat op Right On niet hoort, want alles aan deze plaat klinkt energiek, vrolijk en uptempo. Niets geen deprimerende nummers, maar alles op een aangename toon en vooral a lot of fun.

Dat energieke van deze band straalt zich vooral af aan front-woman Mary Beth Richardson. Je hoort dat ze er ontzettend veel zin in heeft en van elk nummer een waar pareltje maakt. Vocals kunnen een album maken of breken en Richardson zorgt ervoor dat het allemaal geen saaie bedoeling wordt, integendeel zelfs.

Alhoewel Banditos geen country band is, maar een Americana band wisten ze voor Right On wel een country producer aan te nemen. Jordan Lehning heeft het productieproces van deze plaat in goede banen geleid. Hij heeft producties gedaan voor alternatieve country artiesten zoals Joshua Hedley en Caitlin Rose. Overigens zegt dat natuurlijk niet zoveel en deze vrolijke bandieten hebben qua geluid weinig te maken met bovengenoemde artiesten.

Right On is dus een echte zomerse plaat. Niet zonder reden kwam de plaat dan ook eind mei van dit jaar uit. Het swingt op een prettige losse manier en ook schuwen de leden van Banditos hun rock kant niet. Ideaal voor zomerse dagen, alleen jammer dat we op dit moment in de winter zitten. Desalniettemin kan dit soort muziek je wel warm maken.

Interessant Americana bandje dus, de Banditos. Ze genereren redelijk wat buzz in Amerika en begrijpelijk waarom. Ze weten inmiddels hun weg te vinden door het rumoerige Nashville en de juiste mensen bij hun productie te betrekken. Dat levert met deze Right On een knap stukje Americana op waar je genoeg mee kunt ontdekken. Zoals gezegd, zomers plaatje, maar ideaal om tijdens deze koude dagen warm mee te worden.

Uitgebracht door Egghunt Records