Benson – Pick Your Poison

Benson - Pick Your Poison album cover

Benson is een samenwerking tussen de meest gewaardeerde Bluegrass muzikanten in de Verenigde Staten. Duo Wayne Benson en Kristin Scott Benson zijn man en vrouw en zijn meer dan 20 jaar getrouwd. Ze begeven zich al een tijdje in de Bluegrass wereld en doen dat met ontzettend veel succes. Eindelijk besloten ze hun krachten samen te bundelen en Pick Your Poison is het resultaat van deze samenwerking.

Zowel Wayne Benson als Kristin Scott Benson behaalden in het verleden zo hun successen. Zo speelt Wayne al 25 jaar in de band Russell Moore and IIIlrd Tyme Out. Deze groep won maar liefst zeven keer de prestigieuze IBMA Vocal Group of the Year award. Kristin Scott won vijf keer de IBMA Banjo Player of the Year award en is sinds 2008 onderdeel van de band Grascals waarmee ze onder andere een Grammy nominatie behaalde.

Met deze achtergrondinformatie deed ik uitkijken naar Pick Your Poison. Alhoewel ik altijd wel trek heb in goede Bluegrass muziek heeft dit album mij meer dan positief verrast. Er wordt door zowel Wayne Benson als Kristin Scott Benson geweldig snarenspel gebracht en het is geweldig om naar te luisteren. Zowel het banjo spel van Kristin Scott als de mandoline van Wayne zijn werkelijk waar magisch en een lust voor het oor.

Sommige van dit soort Bluegrass albums zijn minder toegankelijk voor de normale luisteraar. Hardcore Bluegrass muziek is niet voor iedereen weggelegd. Maar Benson weet het heel toegankelijk te houden en Pick Your Poison luistert je op een hele prettige manier. Hier en daar worden wat instrumentals toegevoegd waar de kwaliteiten van de band nog beter te horen zijn dan de gezongen liedjes.

Zowel Wayne Benson als Kristin Scott Benson hebben door de jaren heen meer dan genoeg erkenning gekregen voor hun werk. Je merkt tijdens het luisteren van Pick Your Poison dat de ervarenheid duidelijk tot z’n recht komt. Benson is ontzettend professioneel, getalenteerd en weten precies waar ze mee bezig zijn. Het is een hele goede keuze geweest om de krachten te bundelen.

Wat mij betreft is deze samenwerking geslaagd. Of beiden het ook zo leuk vonden om met elkaar voor het eerst samen te werken is afwachten. Maar als ik zo luister naar Pick Your Poison hebben ze veel plezier gehad tijdens de productie. Dit soort Bluegrass muziek is ontzettend fijn om naar te luisteren en voor iedere country liefhebber aan te raden. Heel toegankelijk dus met genoeg fijne melodieën en virtuoos snarenspel. Soms is er niet meer nodig dan dat.