Meredith Moon – Constellations

Meredith Moon - Constellations album cover

De singer songwriter Meredith Moon leerde pas op haar 21e de banjo te spelen. Dat deed ze door naar YouTube video’s te kijken. Met deze nieuwe vaardigheid voegde ze zich bij een folk punk band en reisde de hele wereld over om haar muziek ten gehore te brengen. Van Noord-Amerika en Midden-Amerika tot het westen van Europa en landen zoals Kroatië en Tsjechië. In 2019 produceerde ze haar officiële derde album Constellations en na vier jaar wachten is het album te beluisteren.

Voor zover nog vrij weinig opmerkelijks over Meredith Moon. Maar daar komt verandering in. Want ze is de dochter van groot folk artiest Gordon Lightfoot. Moon vond in het verleden het niet heel prettig om vergeleken te worden met Lightfoot en hield het een soort van geheim. In 2022 vond ze het tijd om het kenbaar te maken en trad ze voor het eerst op met haar vader. Toch blijft ze zichzelf en gaat ze op hetzelfde muziekpad verder waar ze al meer dan tien jaar aan werkt.

In het verleden bracht Meredith Moon twee indie albums uit. Eén schaamt ze zich voor en de ander, Forest Far Away, ziet ze als haar debuutalbum. Nu brengt ze eindelijk een nieuwe plaat uit met de naam Constellations. Was dus in principe al in 2019 af en klaar om uitgebracht te worden, maar door de welbekende globale problemen ging dat niet door.

Dus er werd maar gewoon eventjes vier jaar gewacht om het uiteindelijk alsnog uit te brengen. Er werd wat geschoven met de liedjes en als ik zo luister naar Constellations kan ik alleen maar tevreden zijn met het resultaat. Meredith Moon is een professionele muzikant en laat horen met dit album waarom ze tot de betere singer songwriters van dit moment hoort.

Er wordt gebruik gemaakt van een nette productie met een fijne diversiteit aan instrumenten. Zo hoor je veel glinsterende fiddles terug, maar wordt er uiteraard door Meredith Moon ook op een geweldige wijze banjo getokkeld. Daarnaast drums, piano en akoestische gitaren. Hele mooie professionele folk plaat van ervaren en gelouterde muzikanten.

Meredith Moon vindt het dus niet heel prettig om te vergeleken worden met haar vader Gordon Lightfoot. Meer omdat ze van zichzelf weet dat ze het ook alleen kan. Dat wordt met Constellations bevestigd. Ze stapt uit de schaduw van haar vader en laat horen dat ze het als volwaardige muzikant ook in haar eentje weet te doen. Luister naar dit album en je hoort een volwassen folk plaat waar ervaren muzikanten stralen en glinsteren als het sterrenlicht zoals op de albumcover. Wonderschone prachtplaat.