Bess Atwell – Light Sleeper

Bess Atwell - Light Sleeper album cover

Wat zijn er de afgelopen tijd toch mooie singer-songwriters albums uitgekomen. En het is niet een specifiek genre, maar het breidt zich uit tot verschillende. Genres zoals country, Americana, folk en indie zijn goed vertegenwoordigd met singer-songwriters en met fantastische platen. Bess Atwell is er ook zo één, waarvan haar album Light Sleeper recent verschenen is.

Bess Atwell komt uit Brighton en maakt al een tijdje muziek. In 2016 verscheen namelijk haar debuutalbum Hold Your Mind en dat was een bescheiden succes, met name in Engeland. Echter was haar grote doorbraak tot een breder publiek toen ze haar album Already, Always uitbracht in 2021. Dat is haar succesalbum en betekende meer publiek en meer publiciteit.

En als je als artiest successen boekt dan word je opgemerkt door ervaren muzikanten. Dit geldt ook voor Bess Atwell, want Light Sleeper is geproduceerd door niemand minder dan Aaron Dessner. Ben je een beetje bekend in de alternatieve indie scene, dan ken je hem als onderdeel van de populaire band The National. Ook doet hij veel werkzaamheden samen met de grootste popartiest van dit moment, Taylor Swift.

Als je luistert naar Light Sleeper dan hoor je zeker de invloeden van Aaron Dessner. Wat dat betreft klinkt de muziek qua productie gelaagd, rijk en gebeurt er ontzettend veel. Bess Atwell is in de tussentijd gegroeid als artiest en dat is aan dit album te merken. Light Sleeper is nog overtuigender en alle songs zijn een lust voor het oor. Er staat geen minder nummer op en dat zegt toch wel wat.

Er zijn tegenwoordig heel veel soortgelijke artiesten zoals Bess Atwell en het lijken er per jaar steeds meer te worden. Als je wat wilt bereiken dan moet je je op een unieke wijze kunnen onderscheiden. Bess Atwell krijgt dat onderscheiden met Light Sleeper voor elkaar door toegankelijke indie liedjes te produceren van uitstekende kwaliteit. Je hebt hele nette geproduceerde muziek dat perfect samengaat met de wonderschone vocalen. Het is een pracht om naar te luisteren.

Door het succes van Already, Always zal Bess Atwell best wat druk hebben ervaren om met een nieuw album te komen. Maar voor deze proef is ze met Light Sleeper met een tien geslaagd. Samen met Aaron Dessner hebben ze het voor elkaar gekregen om tot een geweldig product te komen waar je rustig van wordt en waar je alleen maar intens van kan genieten. Ik krijg maar geen genoeg van dit soort singer-songwriters en Bess Atwell kan zich scharen tot de een van de betere indie artiesten van het moment.