Richard Thompson – Ship To Shore

Richard Thompson - Ship To Shore album cover

Ben je een beetje bekend met muziek van vroeger, dan zul je vast en zeker de naam Richard Thompson bekend in de oren klinken. Hij begon namelijk zijn muzikale carrière in de jaren zestig tijdens de Britse muziek revolutie. Niet voor niets wordt Richard Thompson inmiddels gezien als een invloedrijke singer-songwriter en een virtuoos als het aankomt op de gitaar.

Stilzitten zit er niet bij voor Richard Thompson, want hij geeft zelf aan dat het beter is om in beweging te komen. Dat in beweging komen doet hij al zijn hele leven en hij bracht in het verleden vele succesvolle albums uit. Na zijn negentiende album in 2018 is hij dit jaar weer terug met een gloednieuw album genaamd Ship To Shore.

Ik luister veel muziek, maar Richard Thompson hoor ik voor het eerst. Ship To Shore is gelijk een behoorlijk introductie tot de beste man, want wat hij hier produceert is simpelweg hele sterke singer-songwriter muziek. In alles straalt de muziek professionalisme uit en het album ligt lekker in het gehoor. Ook zit er vaart en tempo in waardoor je wilt blijven luisteren.

Richard Thompson geeft zelf aan dat de basis van zijn identiteit de Britse traditionele muziek is. Vandaar verlegt hij accenten naar andere soorten genres zoals Schotse en Ierse muziek. Ook hoor je andere soorten genres zoals country, jazz en klassieke muziek. Americana vind ik ook wel een mooie algemene benaming, want in het geval van Ship To Shore worden er ook wat stugge elektrische gitaren gebruikt.

Ship To Shore is alweer het twintigste album van Richard Thompson. Ik blijf het knap vinden dat je na zo’n lange tijd, meer dan een halve eeuw, nog steeds in staat bent om zulke kwaliteit muziek te produceren. Dit album is in ieder geval een hele prettige eerste kennismaking en doet uitnodigen om meer van zijn immense oeuvre te ontdekken en te luisteren.

Richard Thompson vindt het oncomfortabel en niet prettig om stil te zitten. Dat blijkt met zijn lange staat van dienst als muzikant en zijn talloze albums. Ship To Shore heeft mij in ieder geval ontzettend overtuigd en smaakt naar meer. Ik heb aardig wat albums te gaan, maar als het van dezelfde kwaliteit gaat zijn als dit album dan maak ik me geen zorgen. Heel mooi om steeds weer artiesten te ontdekken waarbij liefde voor de muziek heerst. Niet stilstaan en blijven gaan, prachtig.