Blackberry Smoke – Be Right Here

Blackberry Smoke - Be Right Here album cover

Ben je een liefhebber van Southern Rock muziek, dan zul je ongetwijfeld Georgia’s Blackberry Smoke kennen. Ze maken al meer dan twee decennia albums en doen dat met behoorlijk veel succes. Ze zijn van een kleine band uitgegroeid tot een van de sterkhouders van het genre. Dit jaar zijn de mannen van frontman Charlie Starr helemaal terug met Be Right Here.

Toen Blackberry Smoke nog jonge gasten waren kregen de albums het label outlaw country. Het hedendaagse outlaw country genre kan je zien als een nieuwe variant op de jaren zeventig outlaws met toentertijd helden zoals Waylon Jennings, Willie Nelson en Kris Kristofferson. De nieuwe variant van outlaw country klinkt als country met een rauw randje. Het is oprecht en vanuit het hart.

Je mag stellen dat Blackberry Smoke het outlaw country genre inmiddels ver zijn ontgroeid. Ze weten met recente platen een grote massa in Amerika te bereiken en het geluid schuift meer op richting rock muziek. Vandaar dat Southern Rock ze tegenwoordig beter staat. Het vorige album You Hear Georgia behaalde de nummer één positie op de Billboard Americana en Folk charts.

Ik mag bands zoals Blackberry Smoke. Ik luisterde recent You Hear Georgia nog eens terug en herinnerde me weer hoe goed deze gasten zijn in muziek maken. Ook het nieuwe album Be Right Here is wederom sterk en tikt een geweldig niveau aan. Het lijkt erop dat ze geen slechte platen kunnen produceren en dat ze ieder nieuw album geweldige songs weten te brengen.

De producer / magiër Dave Cobb deed de productie van You Hear Georgia. Naar mijn mening is het ook deels zijn verdienste dat dat album zo’n succes was. Gelukkig hebben Blackberry Smoke ook voor Be Right Here gekozen om deze producer van naam te betrekken bij het proces. Ik weet niet, als Dave Cobb in de studio zit gebeurt er iets magisch met de liedjes.

Be Right Here is niet verrassend meer als je eerdere platen kent, maar Blackberry Smoke weet wel weer ontzettend krachtig werk af te leveren. Dit soort ervaren bands hoeven zo nodig niet te veranderen en zorgen dat ze elke keer kwaliteit leveren. Zoals van ze verwacht wordt. De inmiddels grote groep trouwe fans zullen maar al te blij zijn met dit album en ongetwijfeld zal het weer op grootse wijze een succes worden. En daar valt niets op af te dingen.