Corb Lund – El Viejo

Corb Lund - El Viejo album cover

Corb Lund produceerde door de jaren heen een hele stapel sterke en indrukwekkende platen. Het begon allemaal in de jaren negentig van vorige eeuw en vandaag de dag staat hij nog steeds sterk. Hij levert kwaliteit album na kwaliteit album en zijn shows worden druk bezocht. Ik was al heel enthousiast over Agricultural Tragedy (2020) en ben nog enthousiaster over deze nieuwe, El Viejo.

Deze Americana troubadour uit Canada deed voor de productie van El Viejo net dingen even wat anders dan hij normaal gesproken doet. Zo verzamelde hij de manschappen in een gewone kamer en werden alle songs akoestisch opgenomen zonder elektronisch gedoe. Wat dat betreft heel natuurlijk waarbij er vooral met heel veel passie en liefde muziek wordt gemaakt.

El Viejo is niet alleen speciaal vanwege de geweldige akoestische klanken. Corb Lund brengt met dit album ook een soort ode aan de inmiddels overleden muzikant Ian Tyson. De schrijf maat van Ian Tyson, Tom Russell, noemde hem altijd El Viejo. Deze term betekent in het Nederlands “de oude” of “de wijze”. De dood van Ian Tyson is een groot gemis voor iedereen en dit album is prachtige ode aan hem.

Maar ook als je zonder dit soort informatie luistert naar El Viejo, dan zul je merken dat het album genoeg te bieden heeft. Corb Lund weet inmiddels hoe het kunstje werkt en weet de luisteraar het hele album te boeien. Alle liedjes zijn van hoogwaardige kwaliteit en laten horen waarom deze artiest al jaren tot de top van de Americana scene hoort.

Laat overigens het verhaal van Ian Tyson en de albumcover je niet op het verkeerde been zetten. Het is niet zo heel donker zoals het in eerste instantie geschetst wordt. Je hoort dat Corb Lund en zijn manschappen veel plezier hebben gehad tijdens de productie van El Viejo en dat alles op een hele luchtige manier gebracht wordt. Het is een echte no-worries plaat.

Met El Viejo toont Corb Lund aan dat het aan inspiratie niet ontbreekt en dat hij tegenwoordig nog steeds relevant is binnen de Americana scene. Dit album is pure kwaliteit muziek en kan makkelijk concurreren met alle andere belangrijke artiesten van dit moment. Deze Canadese troubadour maakt het gewoon weer waar en zorgt voor een sterke toevoeging aan zijn indrukwekkende oeuvre. En misschien wel zijn beste tot nu toe.