Blaine Bailey – Home

Blaine Bailey - Home album cover

Bij sommige albums weet je het gelijk, we hebben hier met iets unieks te maken. Dit gevoel kreeg ik direct tijdens het luisteren van het nieuwe album Home van Blaine Bailey. Dit hier is country muziek zoals je het niet vaak hoort. Het album staat inmiddels al een tijdje in mijn rotatielijst en vervelen doet het geen moment. Ik krijg er een grote glimlach van en laat met iedere keer weer met een voldaan gevoel achter.

Blaine Bailey is een native American. Hij is opgegroeid in Oklahoma en leerde in zijn jeugd gitaarspelen van ouderen in de gemeenschap. Inmiddels is hij begin twintig en heeft een band om zich heen verzameld om zijn muziek ten gehore te brengen. Alhoewel hij nog aan het begin staat van zijn muzikale carrière is er bescheiden succes en kan hij met een positieve blik naar de toekomst kijken.

Het bescheiden succes zie je aan de redelijke statistieken op streamplatforms en positieve recensies van zijn debuut Lost City en deze tweede, Home. Als je een serie liefhebber bent en Reservation Dogs kent, dan zul je misschien ook zijn muziek in deze serie hebben gehoord. Het wordt duidelijk dat Blain Bailey aardig aan de weg timmert met zijn unieke blend aan country muziek.

Home is het volgende paradepaardje van Blain Bailey en ik zal mij niet verbazen als dit een nog groter publiek gaat bereiken. Het album staat vol van de hoogtepunten en alle songs zijn een ervaring op zich. Dit moet gewoon iedere liefhebber van country aanspreken. Prachtig hoe deze jonge singer-songwriter met zijn band zulke geweldige country muziek weet te produceren.

Sommige albums zwakken af na een aantal keer luisteren, maar met Home heb ik dat geen moment. Het is zelfs zo dat dit album na meerdere keren luisteren steeds beter en beter wordt. De liedjes hebben zoveel passie en zoveel kracht dat het moeilijk is om er niet warm van te worden. Blaine Bailey en zijn band hebben de kwaliteiten om de luisteraar de hele rit te blijven boeien, keer op keer.

Home zal zonder twijfel voor mij pieken in het jaarlijstje. Ik heb de afgelopen weken zoveel genoten van dit album en het blijft voor mij een van de betere country platen van dit jaar tot nu toe. Blaine Bailey mag dan nog maar begin twintig zijn, hij levert hier een album af waar veel andere country artiesten jaloers op mogen zijn. Muziek luisteren is soms iets magisch en dit album weet magie te brengen. Wat een oersterke country plaat van een jongen pas aan het begin van zijn muzikale carrière. Dat belooft wat voor de toekomst.