Andrea von Kampen – Sister Moon

Andrea von Kampen - Sister Moon album cover

Alle aandacht gaat deze week naar het nieuwe album van Kacey Musgraves. Ik vind de muziek van KM goed, maar het is naar mijn mening niet meer onderscheidend genoeg. Golden Hour is als album perfect en verdient alle lofzang, maar daarna vind ik het toch allemaal wat gewoontjes. Vandaar dat ik mijn aandacht richt op andere singer-songwriter albums, zoals Sister Moon van Andrea von Kampen.

Je kunt Andrea von Kampen zien als een van de sterkhouders binnen het genre. Ze kwam in 2019 met haar debuutplaat Old Country en volgde dat op met That Spell in 2021. That Spell is een geweldig album en maakte mij onlangs na het luisteren veel indruk. Je hoort dat deze dame echt het talent en de kwaliteiten heeft om fantastische folk liedjes te produceren en onderscheidend genoeg te klinken.

Inmiddels is Andrea Von Kampen een gevestigde naam en mocht het podium delen met veel andere grote artiesten van dit moment. The Tallest Man on Earth, Trampled by Turtles en Watchhouse zijn zomaar wat namen waarmee ze optrad. Overigens is ze niet alleen actief als muzikant, maar is ze tegenwoordig ook een succesvolle actrice. Het kan dus gewoon allebei en bewijst de veelzijdigheid van deze dame.

Het nieuwe album Sister Moon gaat terug naar de onafhankelijke roots van Andrea von Kampen waar ze zo naar verlangde. Het album werd samen opgenomen met producer Ben Brodin (Conor Oberst, Justin Townes Earle en First Aid Kit). De arrangementen werden gedaan door haar broer, David von Kampen. Het levert een prachtig klinkend album op waar liefhebbers van het singer-songwriter genre met alle voldoening en plezier naar kunnen luisteren.

De productie van Sister Moon is dan ook voortreffelijk. Zo is er veel ruimte gemaakt voor de akoestische gitaar, maar krijgen ook instrumenten zoals de piano, blazers en percussie de kans om op volle sterkte te schijnen. En dan heb ik het niet eens over de zang van Andrea von Kampen. Heel mooi en overtuigend en het geeft de muziek een warme gloed mee. Precies zoals ik graag dit soort singer-songwriters albums wil horen.

Andrea von Kampen heeft succes als artiest en Sister Moon doet alleen maar heel veel goeds om een nog groter publiek te bereiken. Het mag tegenwoordig heel moeilijk zijn om als singer-songwriter muziekliefhebbers te vinden om naar je muziek te luisteren. Maar als je dit soort platen uitbrengt, dan komt het vanzelf goed. Geweldige artiest waarbij de kwaliteit, overtuiging en ervaring heerst.