Blanco White – Tarifa

Blanco White - Tarifa album cover

Blanco White is het muzikale project van gitarist en singer-songwriter Josh Edwards. Hij komt uit Groot-Brittannië, maar zijn hart behoort inmiddels tot het zuiden van Spanje. Drie jaar geleden liet hij zijn eerste album On the Other Side horen aan de wereld en dat deed hij met behoorlijk veel succes. Dit jaar is er nieuw werk in de vorm van een tweede album, Tarifa.

Als je veel luisteraars hebt, dan word je opgemerkt door grote platenlabels. Dat geldt ook voor Blanco White. Voor zijn debuutalbum waren er een aantal succesvolle EP’s. Genoeg reden voor het bekende platenlabel Nettwerk om deze Brit toe te voegen aan het artiestenbestand. Gelukkig zou je zeggen, want ook met Tarifa valt er weer genoeg te genieten.

Tarifa is een prachtig, stijlvol en exotisch album. De muziek doet je wegdromen naar warme vakantiebestemmingen waar niets moet en alles mag. Dit album is naar mijn mening dan ook de perfecte vakantie plaat om mooie herinneringen mee te maken. Blanco White is zelf dus ook een soort van reiziger, zijn wereldse ervaringen verwerkt hij in zijn muziek, en dat hoor je aan alles.

Blanco White is binnen korte tijd een van de sensaties in de indie scene. Nettwerk ziet het zoals gezegd in hem zitten en hij weet ook te toeren met bekende namen zoals Gregory Alan Isakov en Jose Gonzales. En ja, hij reist de hele wereld over om zijn wonderschone muziek te laten horen. Dit jaar was hij op een uitgebreide tour in Europa en Noord-Amerika.

Dit soort muziek kan bij mij gewoon niet verkeerd doen. Ik begrijp heel goed waarom Blanco White miljoenen streams binnenhaalt en waarom hij binnen korte tijd zo bekend is geworden. Het is hele effectieve muziek en brengt je in vervoering. Maar het is tegelijkertijd ook heel laidback en brengt je tot rust. Een beetje van beide wat, een en al pracht.

Tarifa is een plaat van magie en Blanco White zal er alleen maar meer luisteraars mee winnen. Wat ik hoor klinkt allemaal ontzettend overtuigend en ik heb de afgelopen weken dan ook met veel plezier naar dit album geluisterd. Sommige platen hoeven niet heel veel moeite te doen om indruk te maken. Na één keer luisteren weet je dat het goed zit. Muziek kan soms zo mooi zijn dat je alleen maar door wilt blijven gaan met luisteren. En dat is wat dit album bereikt.