Britton Patrick Morgan – I Wanna Start a Band

Britton Patrick Morgan - I Wanna Start A Band album cover

Dit jaar viel de staat Kentucky in erg positieve zin op voor mij als het gaat om artiesten die daar vandaan komen. Uiteraard komen hier de grote alternatieve country helden Sturgill Simpson en Tyler Childers vandaan. Simpson bracht een machtigmooie bluegrass plaat uit, terwijl Childers dit jaar rustig voor zich bij liet gaan. Hopelijk horen we daar meer van in het volgende jaar. De staat Kentucky bracht dit jaar ook nieuwe artiesten op het podium met Leah Blevins en Cole Chaney. Daar mag je op de valreep Britton Patrick Morgan aan toevoegen.

Britton Patrick Morgan is een geboren Kentucky-native met diepe wortels in de bergachtige heuvels en kleine dorpjes die deze staat rijk is. Hij haalt zijn inspiratie uit deze mooi Amerikaanse staat en zet het om in rijke muziek, waarvan I Wanna Start a Band zijn eerste album is. Dat doet hij als solo artiest, maar dat betekent niet dat hij een groentje is in de muziekindustrie.

Integendeel, Britton Patrick Morgan begeeft zich al lange tijd in de muziek en is naast solo artiest, liedjessmid, multi-instrumentalist, sessie artiest en producer. Je wordt dat niet zomaar op de ene op andere dag en hij leeft muziek sinds zijn jeugd. Morgan gelooft in de kracht van het samenwerken en heeft door de jaren heen genoeg muziekvrienden gemaakt die hij optimaal benut op I Wanna Start a Band.

Namen met wie Morgan samenwerkt zijn niet zomaar huis tuin en keuken artiesten. Nee, dit is de crème de la crème van country muziek en aanverwante genres. Zo heeft Morgan door de jaren heen vrienden gemaakt met artiesten zoals Darrell Scott, Tim O’Brien, Malcolm Holcombe en veel meer interessante artiesten. Je hoort dat direct aan deze plaat, de instrumentatie is erg variërend en bestaande uit allerlei verschillende lagen.

Er valt dan ook genoeg te beleven op I Wanna Start a Band. Naast de grijsgrauwe stem van Morgan kleurt hij de muziek fantastisch in. Daar hebben zijn muziekvrienden meer dan verdienstelijk bijgeholpen. Van een goede Americana muzikant mag je verwachten dat hij of zij op verschillende fronten de muziek etaleert en dat gebeurt hier dan ook.

Je hoort van alles voorbijkomen. Akoestische gitaren, elektrische gitaren, fiddles, banjo’s, mondharmonica, dobro’s, piano’s, het is een groot instrumentatie feest. Op de album opener swingt het een beetje, maar voor de rest houdt Britton Patrick Morgan het vooral heel ingetogen en geeft de muziek een warme rustige gloed mee. I Wanna Start a Band is een Americana plaat om in je op te nemen en genieten van al de diversiteit aan instrumenten die voorbij komen.

Ik stond na het horen van I Wanna Start a Band wel een beetje perplex hoe goed deze plaat is en dat ik vrij weinig rumoer heb gehoord tijdens de release een half jaar geleden. Britton Patrick Morgan is een veelzijdige artiest die met deze plaat een geweldig debuut maakt. De kennis en ervaring heeft hij mee, maar dat betekent niet direct dat dat ook goede muziek oplevert. Dat gebeurt hier absoluut wel en ben er de laatste tijd behoorlijk onderste boven van. Een debuut om van te dromen zo goed.