HIXTAPE – HIXTAPE: Vol 2

HIXTAPE Volume 2 album cover

Dat ik aardig achterloop als het aankomt om mainstream country wordt duidelijk als ik zie wie er allemaal meedoen op HARDY’s nieuwe plaat HIXTAPE: Vol 2. Eerste deeltje is volledig aan mij voorbij gegaan, maar met meer dan 30 artiesten die op dit nieuwe volume mee doen kon ik het niet negeren. Ben ik een tevreden man na het luisteren van deze samenwerkingsplaat? Best wel.

Want ondanks dat er veel country artiesten meedoen die mij totaal niet bekend voorkomen, haal ik er ook een paar uit die dat wel doen. En die nummers zijn ook precies waarom ik over deze plaat best wel te spreken ben. Ja, het blijft toch echte mainstream country uit Nashville, maar HARDY kent zijn klassiekers en heeft een aantal namen weten te strikken die dat ook doen.

Zo ben ik bijvoorbeeld erg te spreken over een nummer zoals Break Your Own Damn Heart. Op dit nummer doen de drie leden van Midland mee en zo ook levende country legende Marty Stuart. Je gaat je afvragen waarom juist Stuart zijn ja-woord heeft gegeven op een plaat zoals deze. Misschien gevalletje van met de tijd meewillen? Prima hoor, als het dit soort nummers oplevert zie ik daar geen problemen in.

Er doen ook nog een aantal andere oude country sterren mee zoals Randy Houser en Ronnie Dunn die meer dan verdienstelijk bijdragen aan deze HIXTAPE. Het is vooral een mannen project geworden en de vrouwelijke inbreng is wat teleurstellend. Alleen de vrouwelijke country artiesten Ashland Craft en Lainey Wilson doen mee en dat hadden er van mij wel meer mogen zijn.

De namen die ik nog niet heb opgenoemd zullen waarschijnlijk allemaal grote country sterren in Nashville zijn, maar die mij het meest bekend voorkomen zijn Jon Pardi, Dierks Bentley, Brothers Osborne en Morgan Wallen. Je merkt dat het één grote ontploffing is van allemaal country artiesten bij elkaar. De muziek is vooral mainstream country pop met hier en daar wat originele country nummers. Dan noem ik bijvoorbeeld een nummer als Jonesin’.

Voor de rest zijn het veel vrijdagavond bier nummers die overigens wel prima in het gehoor liggen. Het mooie van 2021 is dat ik redelijk de populaire country die uit Nashville komt ben gaan waarderen. HIXTAPE: Volume 2 is dan ook de ideale plaat om het jaar mee af te sluiten. Overdonderen doet het niet, maar als artiesten als Midland, Marty Stuart en Brothers Osborne meedoen dan luister ik graag waarom zij dat doen. Met dit project van HARDY is helemaal niets mis en ik hoop dat er nog vele gaan volgen.

Uitgebracht door Big Loud Records