Bronwyn Keith-Hynes – I Built a World

Bronwyn Keith-Hynes - I Built A World album cover

I Built a World van Bronwyn Keith-Hynes is haar tweede album. Echter beweegt ze al veel langer door het muzikale landschap en speelt voor vele grote Bluegrass artiesten. Door de vrije tijd van de afgelopen jaren werd haar de mogelijkheid aangeboden om als solo artiest een carrière te maken. Voor het eerst hoor je op dit album Bronwyn-Keith Hynes met zang en ze doet het uitstekend.

We hebben hier te maken met een zeer gewaardeerde Bluegrass muzikant. Zo werkt Bronwyn Keith-Hynes samen met artiesten als Molly Tuttle & The Golden Highway, Sierra Hull, Sam Bush en Jerry Douglas. Als je een beetje bekend bent in dit wereldje, dan zul je opmerken dat dit niet de minste namen zijn. Zij zijn de sterkhouders van het genre en houden het dynamisch en energiek.

Bronwyn Keith-Hynes komt uit Charlottesville, maar haar thuis noemt ze tegenwoordig Nashville. Als je het een beetje wilt maken als Bluegrass artiest dan moet je in Music City zijn. Vandaar dat op I Built a World ook alleen de beste muzikanten uit Nashville meedoen om het album te voorzien van prachtige instrumentatie en de liedjes krachtiger maken.

Het is altijd maar de vraag of muzikanten zoals Bronwyn Keith-Hynes er goed aan doen om in de spotlights te treden. Er wordt iets heel anders gevraagd dan het bespelen van een instrument in een band. Maar ze doet het geweldig op I Built a World. Fantastische stem en kwaliteit Bluegrass liedjes. Ze heeft een beetje hulp gehad van haar vrienden, maar het resultaat is geweldig.

I Built a World doet alles wat je van een goede Bluegrass plaat mag verwachten. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van traditionele instrumenten zoals fiddle, banjo, mandoline en bass. De meeste liedjes zijn voorzien van de prachtige zang van Bronwyn Keith-Hynes. Natuurlijk hoor je ook een instrumentaal nummer, want dat mag niet ontbreken op een Bluegrass plaat.

Ik ben positief verrast door Bronwyn Keith-Hynes en I Built a World. Ik heb dit jaar al een aantal hele goede Bluegrass platen gehoord, maar dit vind ik toch een van de betere, zo niet de beste. Het is knap en gedurfd om van het bespelen van een instrument naar volwaardig solo artiest te gaan, maar het pakt wat dat betreft heel goed uit. Geweldig om te zien en te horen dat Bluegrass blijft groeien en dit soort nieuwe artiesten voortbrengt. Met interesse voor het genre kan je niet verkeerd gaan met I Built a World.