Carly Pearce – hummingbird

Carly Pearce - hummingbird album cover

De afgelopen jaren is er veel veranderd binnen mainstream country. Er is steeds meer ruimte voor authenticiteit waar artiesten veel meer gebruikmaken van traditionele instrumenten. De hipste artiest van het moment is Lainey Wilson, gevolgd door Megan Moroney. Ook Carly Pearce hoort tussen dit rijtje thuis en heeft net een nieuw album uitgebracht genaamd hummingbird.

Carly Pearce is opgegroeid met Bluegrass muziek en weet heel goed hoe traditionele country hoort te klinken. Het gebruik van de fiddle gebruikte ze al op haar eerdere albums en ook op hummingbird wordt dit instrument veel gebruikt. Het is goed om te horen dat ze met dit album niet op safe speelt en gewoon haar country roots volgt.

Op hummingbird is veel meer interessants te horen dan alleen de fiddle. Ook krijgen andere instrumenten de ruimte om te stralen zoals akoestische gitaren, pedal steels, banjo’s en dobro’s. De liedjes klinken allemaal prettig in het gehoor, maar weten wel een bepaalde authenticiteit te behouden. Carly Pearce laat zich niet verleiden om een gehele mainstream plaat te produceren.

Voor hummingbird koos Carly Pearce ervoor om samen met producers Shane McAnally en Josh Osborne de studio in te gaan. Ze beschikt inmiddels over veel zelfvertrouwen en besloot ook zelf een deel te produceren. Je merkt aan alles dat dit album door vakkundige muzikanten en producers is geproduceerd met een liefde en passie voor het country genre.

Ik vind hummingbird een uitstekende plaat en het is wederom de bevestiging dat traditionele country weer helemaal hip en trendy is. Blijkbaar is er door de luisteraar nog steeds een groot verlangen naar het verleden. Dat zie je terug aan artiesten zoals de eerdere aangegeven Lainey Wilson en Megan Moroney, maar zeker ook Carly Pearce.

Carly Pearce doet dus uitstekende zaken met hummingbird en kan zich zeer waarschijnlijk weer gaan opmaken voor de verschillende award shows. Het album bevat namelijk alles wat Nashville country zo interessant vindt tegenwoordig. Het is altijd afwachten wat artiesten zoals Carly Pearce uitbrengen, maar gelukkig behoudt ze met hummingbird haar roots en bevestigt ze dat traditionele country levendiger dan ooit is. Dit is de juiste weg voor het genre.