Willie Nelson – A Beautiful Time

Willie Nelson - A Beautiful Time album cover

Ik vroeg mij de afgelopen tijd af of Willie Nelson binnen country muziek nog wel relevant is. Is zijn muziek niet té ouderwets en gedateerd? Deze vraag werd beantwoord tijdens de Grammy nominaties van dit jaar. Het album That’s Life dat vorig jaar uitkwam kreeg een nominatie. Duidelijk, Willie Nelson zijn nieuwe platen zijn binnen country alles behalve gedateerd en doen er nog toe.

Dat wordt nog maar een bevestigd met alweer een nieuwe plaat genaamd A Beautiful Time. Want wat je ook van Willie Nelson zijn muziek mag vinden, dit is country muziek tot de kern. Hij laat in iets minder dan vijftig minuten horen waarom hij nog steeds tussen de beste country muzikanten van deze tijd hoort. Het album is een parel waarop een gebrek aan inspiratie ontbreekt. Het staat er juist bol van.

Qua productie is er op dit album weinig veranderd ten op zichte van zijn eerdere recente platen. Ook dit keer kiest Willie Nelson voor zijn vertrouwde producer Buddy Cannon en wederom hoor je weinig nieuws qua instrumenten gebruik. Het is voornamelijk Nelson’s kenmerkende akoestische gitaar Trigger en mondharmonica die de show stelen. Niets nieuws onder de zon, maar gewoon weer erg vertrouwd.

Maar dat niets nieuws onder de zon is absoluut niet nadelig bedoeld. Er staat op A Beautiful Time genoeg om van te genieten. Een nummers zoals Energy Follow Thought is van ongekende schoonheid. Ik vind het één van de beste nieuwe nummers van de afgelopen jaren. Ook een cover nummer zoals Tower Of Song is ongekend. Het toont sterk genoeg aan dat Willie Nelson het nog in z’n vingers heeft.

Persoonlijk geniet ik van het oeuvre van Willie Nelson. Soms zoek ik albums op zoals het klassieke Red Headed Stranger, maar vaak genoeg kies ik ook voor latere albums zoals First Rose of Spring, Ride Me Back Home en Last Man Standing. De beste man kan hier geen fout doen en alles is een parel op zich. Nelson heeft z’n stem tegenwoordig nog steeds mee, ondanks dat er zoals verwacht wat slijt op zit.

Dat maakt A Beautiful Time een prachtige toevoeging aan zijn indrukwekkende oeuvre. Deze plaat is in totaal z’n 97ste tot nu toe en ik kan begrijpen dat hij naar de 100 wilt. Als Nelson dit soort albums uitbrengt heb ik helemaal niets te klagen. Een mix van originele teksten en covers van andere grote artiesten werken prima. Willie Nelson staat vandaag de dag nog steeds zeer krachtig en dit album is daar het bewijs van. Op naar de honderd.

UItgebracht door Sony Music Entertainment