Casey Donahew – Never Not Love You

Casey Donahew - Never Not Love You album cover

Ik mag alvast concluderen dat dit een fantastisch muziekjaar is. Er zijn veel ontzettend goede albums uitgekomen en de komende weken beloven ook mooi te worden. Het enige wat ik dit jaar een beetje mis tussen alle releases zijn de Texas country albums. Gelukkig verzacht Casey Donahew een beetje de pijn met zijn nieuwe album Never Not Love You.

Never Not Love You duurt maar liefst een uur. Meestal begin ik er dan tegenaan te hikken, want een uur aan muziek doet meestal de kwaliteit van songs niet veel goeds. Gelukkig is dat met dit album niet het geval. Casey Donahew tovert de ene na de andere geweldige song uit zijn mouw en zorgt ervoor dat je een uur lang je niet hoeft te vervelen.

Casey Donahew is het perfecte voorbeeld van een self-made artiest. Hij begon zijn muzikale carrière jaren geleden in de honky tonks en bars in Texas. Vervolgens maakte hij langzamerhand naam in de Texas country scene en verkoopt tegenwoordig zalen uit in zowel de Lone Star State als alle andere delen van Amerika. Zijn songs weten liefhebbers van country muziek in het hart te raken.

Ik maakte twee jaar geleden voor het eerst kennis met Casey Donahew met zijn album Built Different. Ik was er behoorlijk positief over en was enorm onder de indruk. Vooral omdat hij alles in eigen beheer doet en zich niet laat leiden door platenlabels. Hard werken, zijn eigen stijl country produceren en liefhebbers van het genre tijdens de live shows entertainen.

Never Not Love You is eenzelfde benadering zoals Casey Donahew zijn vorige albums. Eenvoudige country songs van rond de drie minuten over voornamelijk drank en liefde. Niet allemaal om heel moeilijk over te doen. De songs krijgen krachtig kleur door veel gebruik van gitaren, pedal steels en fiddles. Het recept is inmiddels bekend en blijft effectief als wat.

Leuk dat Casey Donahew ook zijn Texas maten Wade Bowen, Randy Rogers en Pat Green op Never Not Love You een nummertje mee laat zingen. Doet het altijd goed. Voor de rest is de kwaliteit van alle songs weer bovengemiddeld en zoals gezegd hoef je je het hele uur geen moment te vervelen. Het blijft boeiend. Het is heel simpel, liefhebbers van Texas country, en het genre in het algemeen, mogen dit album gewoon niet missen.