Grapes of Grain – Painted Windows

Grapes of Grain - Painted Windows album cover

Veel Americana artiesten uit Nederland zijn er niet, terwijl het genre toch inmiddels wel wat aan terrein wint in ons land. Met name de artiesten uit het buitenland, voornamelijk Amerika, weten zalen vol te krijgen. Maar niet getreurd, want Nederlanders zijn er wel degelijk. Zoals bijvoorbeeld Grapes of Grain uit Utrecht. Dit jaar is de band terug met Painted Windows.

Het gaat snel met Grapes of Grain. Want vorig jaar november liet de band, onder leiding van Alexis Vos, ons al verblijden met het uitstekende album Unaware. Ik noemde dat album overtuigende Americana met ervaren muzikanten aan het werk. En er is in de tussentijd niet veel veranderd, want ook Painted Windows is Americana muziek van hoog niveau. Echter worden er hier ook andere genres verkent.

Unaware bevat nog echt een roots geluid, terwijl voor Painted Windows de keuze is gemaakt om het wat breder te trekken. Waarschijnlijk met de reden om een nog groter publiek te bereiken. Zo kenmerkt dit album zich ook door andere genres zoals powerpop, garage rock, psychedelische luistertrips en folk songs. Grapes of Grain is van alle markten thuis.

Zoals ook het geval was op Unaware doen bandleden Alexis Vos en Berend Jan Ike beroep op andere ervaren muzikanten om de muziek in te kleuren en beter te maken. Stefan Breuer (van alles een beetje wat) en Arno Breuer (drums) hebben een belangrijk aandeel op Painted Windows. Zij waren vroeger lid van Grapes of Grain, maar zijn er nu voor de gelegenheid af en toe bij.

Het algemene thema van Painted Windows lijkt vervreemding te zijn. Niet een heel licht onderwerp, maar daar tegenover luister je ook naar wat minder depressieve teksten. Denk aan openingsnummer True Treat, waar het gaat over een simpel en goede maaltijd. En een van de highlights van het album, Hey There, Jonathan, over het luisteren naar Jonathan Richman (vocals door Ike).

Het is een snel weerzien met Grapes of Grain en ik hoef gelukkig niet te klagen. Painted Windows is een uitstekend nieuw album van de Utrechtse band en kan met gemak de nationale en internationale concurrentie aan. Het album is inmiddels te luisteren op streamplatforms en te koop op cd in de platenwinkels. Grapes of Grain heeft echt de smaak te pakken en hopelijk wordt de zin en energie behouden en kunnen we in de toekomst meer moois verwachten.