Certainly So – Dreams of Green

Certainly So - Dreams of Green album cover

Certainly So is een band dat zijn roots kent in Birmingham, Alabama. Vrienden Tanner Gray en Colboy Wilson kennen elkaar al sinds kindertijd en besloten om in 2019 een nieuwe band op te richten. Ze werden beïnvloed door tal van bands uit allerlei genres. Oldies zoals The Beatles en The Beach Boys luisteren ze gretig, maar ook hedendaagse acts zoals Vampire Weekend en John Mayer komen voorbij.

Op Dreams of Green hoor ik veel van deze invloeden terug. Vooral het zomerse geluid van The Beach Boys weten Certainly So heel goed te benaderen. Het maakt van deze plaat een hele prettige en toegankelijke plaat precies goed om in deze warme zomer eens te draaien. Dit is vooral het type muziek dat het goed doet in het tuintje met een drankje.

Dreams of Green is overigens de tweede plaat van het jaar. Certainly So bracht hun debuutalbum Future Self Only Dream eerder dit jaar uit. Die plaat kan als een bescheiden succes worden gezien, vandaar dat de band zeer waarschijnlijk ook snel met deze opvolger tevoorschijn kwam. Genoeg tijd omhanden en daardoor genoeg tijd om muziek te produceren.

Certainly So maakt zoals gezegd zomerse muziek waar je snel denkt aan band zoals The Beach Boys. Dat doen ze met eenvoudige instrumentatie waar er vooral netjes binnen de lijntjes wordt gekleurd. De instrumenten bestaan dan ook voornamelijk uit eenvoudige gitaren, drums en hier en daar hoor je wat blazers en pedal steels terug. Dreams of Green klinkt lekker losjes en catchy.

Qua stemgeluid gebeurt er niet veel raars. De vocals doen nog het meest denken aan een band zoals The Cactus Blossoms. Het ligt heel prettig in het gehoor en klinkt heel degelijk. Tannery Gray en Colboy Wilson weten het fijn te brengen en ook hier kleuren ze heel netjes binnen de lijntjes. Er mogen wat mij betreft meer van dit soort bands als Certainly So zijn. Alles klinkt tot in detail goed verzorgd.

De platen kennen hun productie in Nashville en vandaar dat ze deze Dreams of Green afsluiten met een country klassieker van groot formaat, I Still Miss Someone. Dit nummer is door zowat iedere country artiest gecoverd en begrijpelijk. Prachtig nummer en ook Certainly So weet er iets moois van te brouwen. Het nummer brengt je heel even terug naar de broeierige country periode van jaren 60 en 70.

Dreams of Green is een korte plaat van iets minder dan dertig minuten, maar wel een sterke en overtuigende plaat. Typisch muziek om op een warme zomerdag op te zetten en even je zorgen te vergeten. Certainly So mag dan nog niet zo lang bestaan, ze laten met hun muziek duidelijk horen wat ze te brengen hebben. En dat is muziek vanuit het hart gemaakt met dosis passie en liefde. Heerlijk zulke nieuwe bandjes en ook interessant om te zien dat ze er succes mee hebben.

Uitgebracht door Beef Records / 16camino