Cody Jinks – Change the Game

Cody Jinks - Change the Game album cover

Als je bekend bent met het country genre, dan zal Cody Jinks je waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Hij beschikt inmiddels over een indrukwekkend oeuvre en zijn albums en shows in Amerika trekken een groot massa publiek. Je kunt concluderen dat hij een soort van het genre met zijn outlaw country stijl heeft veranderd. Change the Game is dan ook een passende titel voor zijn nieuwe album.

Hoe veranderde Cody Jinks het afgelopen decennium met zijn band het country genre? Door zonder platenlabel miljoenen streams en verkopen te behalen met zijn albums. Het is niet zomaar iets en hij heeft echt het country genre op een positieve manier veranderd. Hij laat zien dat je ook zonder platenlabel op een onafhankelijke manier een mainstream artiest kan worden.

De albums van Cody Jinks staan altijd garant voor kwaliteit. Mijn persoonlijke favoriet is Adobe Session (2015), gevolgd door I’m Not the Devil (2016). Dat zijn platen waar je deze outlaw op zijn best hoort. Maar ook eerdere albums en latere albums zijn meer dan de moeite waard om te luisteren. Ben je er niet bekend mee, dan staat je geweldige country muziek te wachten.

Zijn vorige plaat Mercy is goed, maar dat album is naar mijn mening ietwat automatische piloot werk. Er staan een aantal hele goede songs op, maar het deed bij mij minder indruk maken dan eerder werk. Waarschijnlijk had Cody Jinks dat ook door en besloot om voor Change the Game een aantal dingen anders te doen en zijn normale routine te verlaten.

Change the Game is dan ook niet opgenomen in zijn geliefde Texas. Nee, dit keer besloot hij om naar Nashville te reizen en het album daar op te nemen. Ook waren er bij de productie van dit nieuwe album andere producers betrokken dan voorheen. Zo co-produceert Ryan Hewitt (bekend van I’m Not the Devil, Molly Tuttle en Red Hot Chili Peppers) en bassist Joshua Thompson het album. Het doet de muziek goed en klinkt weer inspirerend met een Cody Jinks in topvorm.

Ik vind Change the Game van het niveau Adobe Sessions en I’m Not the Devil. Cody Jinks laat horen dat hij en zijn band The Tone Deaf Hippies nog steeds iets te vertellen hebben en dat ze nog steeds in staat zijn om kwaliteit country te produceren. Het spel binnen country muziek is tegenwoordig veranderd en Cody Jinks staat aan het front van onafhankelijke artiesten met een miljoenen publiek. Komende jaren zal zijn populariteit alleen maar toenemen en zal hij een van de grootste country artiesten van de huidige tijd worden, als hij dat al niet is. Liefhebbers van country muziek kunnen met dit album niet verkeerd gaan.