Waxahatchee – Tigers Blood

Waxahatchee - Tigers Blood album cover

Singer-songwriter Waxahatchee (Katie Crutchfield) produceerde met Saint Cloud (2020) een album voor de jaarlijstjes. Het album deed het zelfs zo goed dat ze opeens een van de grotere indie artiesten werd. Twee jaar later vormde ze met Jess Williamson de band Plains en ook dat debuut, I Walked With You A Ways, werd een succes. Nu staat ze voor de moeilijke taak om deze twee succesvolle platen te overtreffen. En je kunt concluderen dat dit met Tigers Blood is gelukt.

Saint Cloud is een speciaal album geweest voor Waxahatchee. Niet alleen omdat het een groot succes werd, maar ook omdat ze voor het eerst van de drank af was. Het zorgde tijdens de productie van dat album voor veel onrust, maar het bleek de juiste keuze te zijn geweest, want het is een pareltje en verdient alle loftuitingen en positieve kritieken.

Tigers Blood is dus een album met een Waxahatchee in een normale staat van zijn. Tijdens de productie van dit nieuwe album was alle onrust verdwenen en kon ze met overtuiging werken aan de songs. Ze stond voor de keuze om hetzelfde pad te volgen zoals haar vorige plaat of een geheel nieuwe weg inslaan. Er is gekozen voor een soortgelijk recept.

Dit betekent dat Tigers Blood niet heel vernieuwend is ten opzichte van eerder werk en dat Waxahatchee doet wat ze de afgelopen jaren met veel succes doet. Verwacht van dit album dan ook kwaliteit indie songs waar niet heel moeilijk over te doen is. De heerlijke melodieën zijn weer aanwezig en ook is het weer genieten van het geweldige stemgeluid van Katie Crutchfield.

Er wordt op alle vlakken veilig gespeeld door Waxahatchee. Net zoals bij vorige platen is dit keer ook de bekende producer Brad Cook betrokken bij het proces. Hij is inmiddels een grote naam binnen de indie scene en weet hoe een kwalitatief goed liedje hoort te klinken. Ook mag de naam van gitaartalent MJ Lenderman genoemd worden. Hij zingt een aantal liedjes mee en doet dit heel verdienstelijk. Zijn geluid voegt echt een extra waarde toe aan Tigers Blood.

Tigers Blood gaat Waxahatchee alleen maar veel goeds doen. De grote groep liefhebbers van haar eerdere platen zullen tevreden zijn met dit album. En er zullen vast ook veel nieuwe zieltjes gewonnen worden. Dit nieuwe album krijgt al genoeg lovende recensies en dat vind ik volkomen terecht. De kwaliteit van de muziek heerst en je hoort een ontwikkelde singer-songwriter op de top van haar kunnen. Wat een geweldige plaat.