Colter Wall – Little Songs

Colter Wall - Little Songs album cover

Colter Wall geniet veel bekendheid met zijn cowboy songs. Wie had dat ooit kunnen bedenken na zijn titelloze debuutplaat uit 2017? Uiteraard zag bekende producer Dave Cobb in het begin veel in hem, maar dat hij nu zo’n geweldige staat van dienst heeft als country artiest had denk ik niemand verwacht. En zo zijn we na een aantal jaren alweer bij een volgende stukje nieuwe muziek genaamd Little Songs.

Als je niet bekend bent met Colter Wall en zijn muziek, dan belooft het een mooi muziekreisje te worden. Deze jonge knaap onderscheidt zich het meest door authentieke cowboy prairie liedjes te maken. Allemaal niet om heel moeilijk over te doen. De liedjes zijn simpel van opzet en zijn uiterst effectief om je even mee te laten dromen naar het ouderwetse cowboy leven.

Tsja, sommige country artiesten doen net alsof. Op een mooie manier zingen over hoe het is om een cowboy of cowgirl te zijn, maar in het echt er niets vanaf weten. Dat is niet het geval met Colter Wall, want hij leeft naast het muzikant zijn als cowboy op een ranch. Hij weet precies waar hij het over heeft als je naar de teksten van zijn albums luistert.

Eerlijke cowboy liedjes dus. Echter is dat niet het enige waar Colter Wall in excelleert. Ja, zijn teksten zijn zo oprecht als het zijn kan, maar ook het stemgeluid is iets wat hem uniek maakt. Het is een heel doorleefd zwaar stemgeluid. Niet iets wat je verwacht van een jongeman ergens in de twintig. Dit is denk ik ook een van de redenen waarom zijn muziek zo’n succes is.

Colter Wall is vandaag de dag een gevestigde naam binnen de country scene. Het grote succes in natuurlijk niet onopgemerkt gebleven. Zo wordt zijn muziek uitgebracht door het relatief kleine label La Honda Records. Maar voor Little Songs is er gekozen om samen te werken met groot Nashville platenlabel RCA Records en wordt er aardig gepromoot. Ze zien het dus echt met hem zitten.

Little Songs gaat weer scoren en dat is volkomen terecht. Echter wordt er op deze plaat niet veel anders gedaan dan op andere platen. Zoals je misschien weet: cowboys don’t change. En Colter Wall doet eigenlijk niet heel veel anders dan bij eerdere platen. Helemaal niet erg, het stelt de fans tevreden en zal door de marketingmachine van RCA Records nog meer nieuw publiek trekken. Laat hem lekker doorgaan met dit soort platen, vervelen gaat het nooit. Dit album is wederom heel sterk en een mooie aanvulling op de rest van het oeuvre.