Courtney Marie Andrews – Loose Future

Courtney Marie Andrews - Loose Future album cover

Old Flowers uit 2020 van Courtney Marie Andrews was mijn meest beluisterde plaat van dat jaar. Andrews doet niet heel moeilijk over haar productiviteit en is na een korte twee jaar alweer terug met een nieuwe plaat genaamd Loose Future. Heel wat anders dan het minimalistische Old Flowers, maar wel weer ontzettend genieten.

Ik vind het altijd knap dat artiesten zichzelf steeds weer opnieuw kunnen uitvinden met albums. De albums van Courtney Marie Andrews heb steeds weer een vernieuwend geluid en dat kan ik alleen maar waarderen. Loose Future is een vertrek van haar Americana geluid en ze verwerkt meer een soort van toegankelijk indie pop geluid. Het is even wennen, maar na een aantal luisterbeurten ben ik wederom helemaal overtuigd over deze plaat.

Dit album produceerde Andrews samen met Sam Evian bekend van Big Thief, Cassandra Jenkins en Anna Burch. Daarnaast heeft ze een tweetal grote namen weten te betrekken bij dit album, namelijk Chris Bear van indie band Grizzly Bear en Josh Kaufman van Bonny Light Horseman en een bekende hedendaagse producer van met name indie artiesten. Het levert een prachtig kunstwerkje op waar er enorm veel te ontdekken valt.

Dat Courtney Marie Andrews zulke grote namen heeft weten te betrekken bij Loose Future komt waarschijnlijk door het succes van Old Flowers van twee jaar geleden. Old Flowers werd namelijk genomineerd voor een Grammy award. Ze won de award niet, maar ze zal zeer zeker een groot aantal fans hebben verworven en meer deuren hebben geopend. Het succes had ze waarschijnlijk zelf ook niet verwacht.

Mijn verwachtingen van Loose Future waren hoog gespannen en ze worden volledig waargemaakt. Andrews haar stemgeluid is weer geweldig en ze kan zo lekker melodramatisch met haar stem uithalen en op de juiste momenten rust brengen. Alles klinkt heel dromerig en de muzikale instrumentatie wordt ingekleurd met onder andere synthesizers en subtiele slide gitaren.

Of dit album weer op nummer één komt in mijn eindejaarslijstje weet ik nog niet, maar ik heb de afgelopen weken wel enorm genoten van Loose Future. Courtney Marie Andrews is een creatieveling (ze heeft ook de album cover gemaakt) en ze zorgt dat haar muziek niet stil blijft staan. Er zit dus een mooie ontwikkeling in en ik kan niet wachten wat ze van haar volgende plaat gaat maken. Tot dan deze plaat, Old Flowers en eerder werk. Het oeuvre is op z’n zachts gezegd behoorlijk indrukwekkend en imponerend. Iets om trots op te zijn.

Uitgebracht door Fat Possum Records