Dale Watson – Starvation Box

Dale Watson - Starvation Box album cover

Dale Watson is al een tijdje country muzikant, maar heeft nooit de behoefte gehad om zich aan te passen aan de mainstream. Hij is dan ook een echte outlaw en doet gewoon lekker waar hij zin in heeft. Dat levert best aardig muziek op, alhoewel ik nog niet heel bekend ben met zijn oeuvre. Zijn nieuwe album Starvation Box staat hier wel al een tijdje op en is het luisteren meer dan waard.

Veel van dit soort oude country muzikanten hebben er een handje van om veel covers te gebruiken van oude helden. Niet geheel onbegrijpelijk, want er is ontzettend veel goede country gemaakt. Dale Watson heeft het voor Starvation Box netjes gehouden met elf gloednieuwe liedjes en maar één cover van Percy Mayfield.

De productie van Starvation Box is rauw en akoestisch. Er wordt niet uitbundig gebruik gemaakt van allerlei diverse instrumentatie, maar het geluid is eenvoudig. Niet dat dit heel erg is, want het album luistert prettig, de liedjes zijn kort gehouden en het is best toegankelijk. Dit album is niet om heel moeilijk over te doen en ideaal voor de alternatieve country liefhebber.

Dale Watson brengt dus al een tijdje muziek uit, sinds 1995, en nu zoveel jaar later is de vraag of hij nog van toegevoegde waarde is voor het genre. Natuurlijk mogen dit soort artiesten niet worden vergeten. Met Starvation Box laat deze outlaw horen dat hij het niet verleerd is en dat het met de muziek kwalitatief goed in orde zit. Alles werkt nog meer dan naar behoren.

Starvation Box is niet even een klein project geweest om maar weer iets uit te brengen. Het is zo dat ook Dale Watson veel muziek produceert in een korte tijd, net zoals bijvoorbeeld Willie Nelson. Maar dit doet dus niets af aan de kwaliteit. Het is prima country muziek met een rauw randje en een knipoog naar het rijke verleden toen helden zoals Elvis Presley en Johnny Cash heersten.

Alhoewel ik niet heel bekend ben met de muziek van Dale Watson ben ik wel overtuigd door Starvation Box. Het doet uitnodigen om meer werk te verkennen van deze country held en dat zegt toch wel wat over de kwaliteit van deze plaat. De productie is dunnetjes gehouden, maar kwaliteit is present. Gelukkig bestaan er nog steeds dit soort eigenwijze country muzikanten, want ze geven kleur aan het genre. Meer van dit soort albums graag.