The Wallow Hollows – Carry On

The Wallow Hollows - Carry On album cover

The Wallow Hollows zijn singer-songwriters Jonathan Hunter en Dakota Girton. Recent bracht dit duo hun debuutalbum uit genaamd Carry On. Alhoewel nieuw kun je het niet helemaal noemen, want de twee zijn al sinds 2015 bij elkaar en maakten voorheen muziek onder de naam Hunter & Girton.

Hunter & Girton hebben een aantal singles en albums uitgebracht, maar hun interesse in muziek veranderden naar western, folk en blues genres. Vandaar dat het duo besloot om hun naam te veranderen naar The Wallow Hollows. Het is heel wat zo’n naamsverandering. Ze moeten een soort van opnieuw beginnen en mensen bekend maken met hun nieuwe stijl van muziek.

Mijn eerste blik op de cover en mijn interesse was gewekt. Meestal zijn dit soort prachtige album covers een goede reflectie van hoe de muziek klinkt. Dat is bij Carry On dan ook het geval. Inderdaad krijg je tijdens het luisteren van dit album het gevoel alsof je terug reist naar het oude wilde westen van vroeger. The Wallow Hollows weten een hele authentieke sfeer te creëren.

Met name worden er prachtige instrumenten gebruikt om sfeer en ambiance op Carry On te maken. Het kan op momenten aardig rocken met zware gitaren, maar op momenten brengt het ook rust met stijlvolle akoestische gitaren en fiddles. Dit soort instrumentatie versterken alleen maar het gevoel van het oude wilde westen. Je moet iets met deze oude stijl hebben.

Het is altijd maar afwachten wat albums zoals Carry On doen bij de luisteraar. Ik kan dit soort muziek iedere dag van het jaar hebben, maar ik merk dat dit soort albums niet veel erkenning en waardering krijgen. Dat geldt voor zowel het publiek als critici. The Wallow Hollows doen vrij weinig aan publiciteit, althans op internet. Er is niet veel over deze band en het album te lezen, jammer.

Heb je interesse in het wilde westen van vroeger en zoek je daar mooie muziek bij, dan is Carry On hét album om eens te beluisteren. Maar ook als je veel luistert naar Americana, dan is dit album heel geschikt om eens op te zetten. Wat mij betreft zijn The Wallow Hollows een blijvertje en mogen doorgaan met dit soort authentieke western folk muziek te produceren. Er wordt een hele mooie ambiance gecreëerd en het album weet zich naar mijn mening heel goed te onderscheiden van de rest. Hopelijk krijgt dit duo erkenning en waardering, want dat verdient het gewoon.