David Ferguson – Nashville No More

David Ferguson - Nashville No More album cover

David Ferguson is een grote naam binnen country muziek. Niet als artiest in de spotlights, maar als geluidstechnicus. In de jaren 80 begon zijn werk bij producer Cowboy Jack Clement. Dat ging over werk voor Johnny Cash zijn American Recordings albums en later kwamen daar producties bij voor John Prine, Charley Pride en Sturgill Simpson. Vorig jaar kreeg Ferguson het idee om achter de knoppen vandaan te komen en zelf een album op te nemen.

Met die jarenlange ervaringen en ideeën opdoen zat het wat dat betreft wel goed. Nashville No More heet de plaat en is tijdens de pandemie tot stand gekomen. Wat Ferguson goed doet is om de luisteraar te trakteren op een portie traditionele country liedjes. Er is op deze plaat niets aan te merken en luistert heerlijk weg. Dé ideale good ol’ country plaat van 2021.

De muzikale omlijsting is zeer prettig vervaardigd met blinkende fiddles en scheurende pedal steels. David Ferguson heeft lange tijd ervaren hoe het is om een kwalitatief goede country plaat te fabriceren. Maar dat doet hij op Nashville No More niet alleen. Als je met namen zoals Johnny Cash en John Prine in het verleden samenwerkten, dan komen de musici met ervaring op je af.

Zo prijken namen zoals Margo Price, Sierra Hull en Justin Moses op het album. Meer interessanter is de band die Ferguson vormde voor dit album. Bekende folk, bluegrass en country musici staan voor Ferguson klaar op deze plaat. Veel van zijn band komen uit de The Butcher Shoppe studio in Nashville, Ferguson’s studio. Helaas moest zijn studio vorig jaar sluiten, Nashville No More als album titel is dan ook heel toepasselijk.

Fijn om zulke country albums te horen. Je hoort ze niet meer zo vaak, het zijn echt platen voor de oude generatie of die oude country muziek gewoon goed vinden. Zoals gezegd is de muzikale inkleuring uitstekend vervaardigd op Nashville No More en klinkt David Ferguson redelijk bij stem. Alhoewel niet extreem bijzonder. En hij heeft zo zijn redenen om op zo’n late leeftijd een debuut plaat uit te brengen. Toch knap en veel respect dat je het alsnog aandurft.

Een album ontstaan vanuit noodzaak, denk ik zo. In een interview gaf Ferguson aan dat hij vorig jaar wat met zijn vrije tijd moest doen. Alles lag natuurlijk plat en stil. Mag ik zeggen dat elk nadeel z’n voordeel heeft? Waarschijnlijk als de pandemie er niet zou zijn geweest had Nashville No More waarschijnlijk nooit bestaan. En dat zou heel jammer zijn, want we hebben hier te maken met een muzikant die weet hoe het allemaal werkt. Uiteindelijk zijn het die jarenlange ervaringen die dit een heel goede country plaat maken.

Uitgebracht door Fat Possum Records