ERNEST – Flower Shops (The Album)

ERNEST - Flower Shops (The Album) album cover

Als je beetje de country muziek in Amerika volgt dan zal de hit van ERNEST je niet ontgaan zijn. Flower Shops is de naam en de laatste maanden een mega-hit in de charts. Samen met, hoe kan je het ook anders, Morgan Wallen weten ze samen mainstream country wat kleur mee te geven. Maar wie is ERNEST precies en wat te verwachten van het gelijknamige album?

ERNEST komt uit Nashville en is een van de grootste country hit schrijvers van deze tijd. Dan gaat het voornamelijk om mainstream country muziek. Zo schreef hij nummers voor Florida Georgia Line, Chris Lane, Sam Hunt en Morgan Wallen. Niet de meest opbeurende country artiesten als je het mij vraagt, maar menig country luisteraar pakken de schrijfsels van ERNEST in grote getalen op.

Overigens wil ik George Strait apart vermelden waar ERNEST voor heeft geschreven. Dat doet mij dan wel weer goed. Inmiddels heeft ERNEST drie country albums uitgebracht, waarvan Flower Shops (The Album) als meest recente. Ik kan begrijpen dat de druk hoog lag, want het titelnummer is een van de grootste hits van dit jaar.

Je merkt direct aan Flower Shops (The Album) dat ERNEST weet waar het omdraait in de Nashville country wereld. En dat zijn hits maken. Veel nummers op deze plaat kunnen gezien worden als fastfood. Snel, makkelijk en goedkoop. Er staan wel degelijk wat leuke nummers op, maar ik vind het over het algemeen gezien vooalr middelmaat.

Dat komt natuurlijk omdat ik hele andere country muziek gewend bent. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ERNEST geprobeerd heeft om hier en daar wat country invloeden te verwerken. Maar het is heel schaars en minimaal. Nee, Flower Shops (The Album) moet voor grote populariteit zorgen en geld maken. Dat is het uitgangspunt van de artiest en van het label. ERNEST is daarin niet de enige en het zal ongetwijfeld veel country fans winnen.

Dat maakt dit album geen slecht album, maar ik ben er snel op uitgekeken. Luister je veel naar de radio dan zal je nummers van Flower Shops (The Album) veel terug horen. Dat geldt voor Amerika, maar ik denk dat Nederlandse country radio dit ook maar al te graag oppakken. Goed, er is natuurlijk een markt voor, maar ERNEST maak op mij persoonlijk met dit album niet veel indruk. Fastfood country muziek voor de massa’s is niets mis mee, maar ik schakel snel door.

Uitgebracht door Big Loud Records