Garrett T. Capps & NASA Country – People Are Beautiful

Garrett T. Capps & NASA Country - People Are Beautiful album cover

Garrett T. Capps komt graag naar Europa om zijn muziek voor ons te spelen. Het lijkt erop dat hij hier veel beter op z’n plaats is dan in de US. Desalniettemin bracht hij de afgelopen jaren twee uitstekende platen uit en sluit deze trilogie dit jaar af met People Are Beautiful. Het is wederom een echte Garrett T. Capps plaat met dit keer zijn band NASA Country in uitstekende vorm.

De muziek die Garrett T. Capps maakt noemt hij zelf cosmic country. Ik vind het altijd lastig dit soort termen. Ja, het klopt dat Capps op zijn platen hier en daar wat elektronische futuristische bliepjes weet te verwerken, maar om dit een heel nieuwe sub genre van country te maken vind ik iets te ver gaan. Overigens vind ik zijn platen wel gewoon ontzettend sterk en dat geldt ook voor People Are Beautiful.

Ik durf zelf te stellen dat ik People Are Beautiful de beste van de drie vind. Zijn samengestelde band NASA Country (om dat Cosmic nog maar eens te versterken) zijn in grootse vorm op de plaat. Het is zo dat de band van Capps op deze plaat veel bewegingsvrijheid krijgt en dat valt alleen maar te waarderen. De nummers zijn een stuk uitgebreider en langer. Dat zint mij wel en vind ik de plaat sieren.

People Are Beautiful bevat alleen maar sterke nummers. En dat is altijd knap, als je binnen een drietal jaar drie album weet af te leveren. Er is duidelijk met passie, plezier en liefde aan dit NASA project gewerkt en dat hoor je terug in de muziek. Je valt in het ene na het andere goede nummer op deze plaat. Alles is van uitstekende kwaliteit en het album is snel voorbij.

Garrett T. Capps heeft met People Are Beautiful wederom een waar kunstukje weten af te leveren. En als zij dit cosmic country noemen, ik vind het goed. Waar mij het omgaat is dat Garrett T. Capps met NASA Country duidelijk meer voet aan de grond krijgt binnen country muziek. Ze bouwen echt een naam voor zichzelf op met kwalitatief sterke muziek. Voor ons Nederlanders is een bijkomend voordeel dat Capps hier veel optredens geeft en graag in Nederland verblijft. Inmiddels zijn er aardig wat fans en ook muziek critici zijn lovend over de muziek van deze klasse artiest. Met deze plaat bewijst Capps waarom hij tot de betere van het country genre hoort, ehm cosmic country natuurlijk.